Kaarten Engelse Oostkust

• Leonie

Dit jaar gaan wij een derde poging doen richting de Engelse oostkust. Onze kaarten zijn ondertussen drie jaar oud, zonder er onder eigen kiel geweest te zijn. Nu vragen wij ons af hoe snel deze kaarten verouderen, en hoe oud de kaarten zijn waarop jullie richting Engeland zeilen?

Leonie

• Paulus

Leonie, wij gaan het ook weer eens doen en ik heb voor de zelfde vragen gestaan…

Voor nieuwe Imray kaarten kan je updates halen van Imray.com. Voor oudere niet meer, dacht ik. Om die reden heb ik mijn kaarten dan ook vernieuwd. Voor 26,=/kaart loop ik liever geen risico. De blubber- en grindbankenkust aan de overkant en dan met name de riviermondingen, veranderen snel…

Ook een nieuwe kaart is dus al verouderd, veel info is te vinden op www.eastcoastrivers.com en als je even googlet op de naam van de rivier(en) waar je heen wilt vind je vaak ook per rivier nog een site die barst van de info en recente luchtfoto's. Ook heeft iedere zichzelf respecterende haven en yachtclub een site, dus je kunt je prima thuis voorbereiden met kaartjes, luchtfoto's en marifoonkanalen en leuke tips voor uitjes.

Ik heb by the way mijn overzeiler niet vernieuwd, maar om het eens te proberen een electronische gekocht bij waypointsgps.nl en check mijn papieren kaar adhv de nieuwe digitale, met name op nieuw geplaatste boorplatforms…

Veel plezier!

• Zeiler

Wij hebben een aantal weken aan de Engelse Oostkust doorgebracht. In Engeland verandert er weinig. Kaarten van een paar jaar oud zijn meestal nog goed bruikbaar. Ook de pilot van East Coast rivers uitgave 1993 konden we nog prima gebruiken. Wij hadden kaarten uit 1995 en hebben dus wel wat vernieuwd, maar de wijzingen zijn gering.

De ingang van de Deben en de Ore zijn heel goed aan te lopen. Een uiterton, dan een rode en dan een groene ton en je bent binnen.

We hebben mooi weer gehad, maar wel veel wind.

Mooi weer gewenst.

Zeiler