raam gebarsten

• joep

Rats, voor mijn ogen barstte het opgelijmde en geschroefde perspex raam van een aantal jaren oud. Voorlopig heb ik de zaak met kit dicht gekregen, maar zou bv het oplijmen van een strip de barst genoeg dichten ? Hoe hebben jullie dat opgelost?

Het raam aan de andere kant heb ik al in zijn geheel vervangen, maar dat rotwerk wilde ik nog even uitstellen. Het betreft het raam voor een Feeling 720

• raptor

vervangen is enige reele optie. Probeer oude raam er verder heel af te krijgen want dan heb je een mal, ook voor de boorgaten. Als pespex knapt zijn vermoedelijk de schroefgaten te krap geboord. Bij wat uitzetting of krimp knapt het vanuit een schroefgat. De schroefgaten moeten zeker 2mm groter zijn dan de schroefdiameter. Als je de schroef monteert met wat transparante MS-polymeerkit (gamma) heb je geen lekkage aldaar. Kitrestanten zijn met terpentine goed weg te krijgen als het nog zacht is.

Pieter

• joep

De ruit is gebarsten midden tussen de schroefgaten. Zij zijn dus niet de schuldigen Pieter. Op dit moment heb ik nog niet zo'n zin de hele ruit te vervangen zoals ik aan bakboordzijde uiteindelijk wel heb gedaan. In ieder geval bedankt voor je advies.

• h.h.

de ruit voor mijn kuip is te lang en kon niet uit 1 gedeelte heb toen de overgangen dicht gemaakt door er een geanodiseerde aluminium strip aan beide kanten te zetten met kit ertussen en die met popnagels aan elkaar vast gemaakt dat zou met een barst ook wel kunnen als die in ieder geval recht is.

• joep

Dat is een slimme oplossing. Iets minder esthetisch, maar als het werkt, dan is dat geen probleem. Bedankt.

• Rob

Je kunt overwegen om lexan te gebruiken i.p.v. perspex. Is een stukje duurder maar is minder gevoelig voor spanningen waardoor het bijna niet scheurt.