Stroom draaien

  • paulus

    Als ik weer eens al zeilend de accu's leeg getrokken heb is stroom draaien met de diesel een optie. Ik heb geleerd dat je dan de motor moet belasten door hem in de vooruit te zetten. Liggen we achter een anker, dan is dat niet handig… vaar je over het anker heen. Weet iemand of het uitmaakt of je de motor belast in de voor- of in de achteruit?

  • richard

    Waarom moet je de motor belasten? Het lijkt me onnodig en veroorzaakt alleen maar onnodige slijtage op motor, keerkoppeling en lagers.

    De belasting van de dynamo lijkt me voldoende. Desnoods laat je de motor niet op volle toeren draaien maar op bijvoorbeeld 1500 toeren, een wisselstroomdynamo levert immers al een goot deel van zijn vermogen bij lage toerentallen.

  • popeye

    Motor niet belasten, wel voldoende toeren draaien.

    Gebruik liever walstroom om de accu op te laden, ivm lawaai en dieselstank.

  • h.h.

    hmm lijkt mij dan dat je gewoon als je vaart de motor een beetje laat meewerken dan laad die de accu op, je vaart wat sneller en je motor vervuilt niet, tenminste zo deed ik dat.(zal voor de “echte ” zeiler mischien bezwaarlijk zijn?)

    Als de accu's leeggaan als ik ergens lig laat ik de motor op iets verhoogt toerental draaien, verder onbelast ,als ik dan weer vaar doe ik hem weer wat zwaarder belasten dan verdwijnt die “vervuiling” wel weer zal waarschijnlijk ook wel aan de motor liggen de 1 vervuilt wat eerder als een ander.

    Het is overigens zonder meer waar dat een motor langdurig onbelast laten draaien niet goed is maar neem aan dat je niet uren lang accu,s aant vullen bent.

    Heb al een tijdje zoeen stil generatortje erbij maakt bijna net zoveel(weinig ) lawaai als de motor en kan gewoon via de wallader de accu,s laden.

    overigens word de motor niet anders belast in de vooruit of achteruit om op je vraag terug te komen denk dat het de keerkoppeling ook niet veel uitmaakt.

  • Cor

    Is het niet zo? een koude motor dient zo snel mogelijk op temperatuur gebracht te worden, dit kan het best onder belasting. Bij lege accu's levert de dynamo in het begin 50 of meer Ampère. Hiervoor moet de motor al vermogen leveren. Waar het mogelijk is zou ik de motor nog meer belasten door hem in zijn werk te zetten. Eenmaal op temperatuur is een wat verhoogd stationeer toerental in zijn vrij geen probleem bij een indirecte koeling. De motor krijgt er niets van. Getuigen de motoren van vrachtwagens, wegenbouw en landbouw machines, bussen enz. Die vaak uren nodeloos stationeer draaien omdat het beter voor een diesel zou zijn dan het opnieuw starten. Onzin natuurlijk kost alleen maar brandstof en het milieu. Maar beter een buurman met een mooi rustig draaiende diesel voor en uurtje stroom draaien dan eentje met een hoog toeren draaiend benzine aggregaat op het voordek of achter de struiken.

    Om terug te komen op motorzeilen niets mis mee, heeft ook zijn voordelen bij weinig wind en is vermakelijk. Als de zeilen steeds invallen door te weinig wind zetten we de motor wat bij. De toenemende vaarwind zorgt er dan voor dat de zeilen gebold blijven en wij maken zelfs enige helling. Het is comfortabel varen. Vaar dan eens een boot voorbij waarvan de zeilen als vaatdoeken hangen. Vlak voor het passeren zet je de motor af. De gezichten! men ziet water branden.:)

    Ook al laat je de motor bij, met kegel, 3/4 begrijpt niet waarom wij wel wind hebben.

    Cor