Kun je een klein spiritusbrandertje langdurig gebruiken in een boot voor koken en verwarming? Of geeft dat te ongezonde rookgassen? En hoeveel moet je daarbij ventileren? Ik bedoel hierbij een klein brandertje dat bergsporters gebruiken.
unda schreef:
>
> En hoeveel moet je daarbij ventileren?
Veel. Verbranding kost zuurstof en dat heb jij ook nodig, bij het verbranden komt ook veel water vrij, dat naar buiten moet worden afgevoerd om vochtproblemen te voorkomen.
Het is dus nodig om te ventileren om frisse lucht aan te voeren en vochtige warmte af te voeren. Dat gaat ten koste van de verwarming. Een klein kacheltje met rookgasafvoer is veel effectiever voor verwarming en voorkomt dat vochtige lucht zich in de boot ophoopt.
naast het enorme vochtprobleem veroorzaakt door de samenstelling van de spiritus geeft het een veel lagere kooktemperatuur. Een stukje vlees even aanbraden kun je vergeten, het blijft Bleke Bet ( sorry Bet maar de uitdrukking is nu eenmaal zo ), de kooktijd is eveneens veel langer als met een gasstelletje
voor en nadelen van spiritus vs gas al vaak besproken. Alles heb sn nadeel en de voor en tegenstanders hechten waarde aan hun eigen argumenten. Ik ben voor gas omdat het lekker snel gaat en er weinig vocht ontstaat. Een goede gasinstallatie is voor mij veilig zat. Met een gasbrandertje kan je wel iets bijverwarmen maar ook dat ding heeft zuurstof nodig en je moet dus ventileren wat de warmteopbrengst verloren doet gaan. Straalkacheltjes op gas werken ook wel maar worden erg heet en ook weer die zuurstof. Beste verwarming op een klein bootje is een pak dikke kleren en een warme slaapzak, evt. gedeeld met….
Pieter
Bedankt iedereen. Weet iemand websites hierover? Dat kunnen ook wetenschappelijke websites zijn.
Het gaat me vooral over de vraag hoe giftig de verbrandingsgassen zijn van een spiritusbrandertje, die blijven hangen als je de leefruimte maar een beetje ventileert. Want ik wil die spiritusbrander ook gebruiken als kachel.
Ventilatie is belangrijk voor afvoer van rookgassen, CO2 en waterdamp. Ventilatie is ook belangrijk ter preventie van CO-vorming door onvolledige verbranding en voor toevoer van zuurstof om te ademen.
Op hoeveel cm2 per wand moet je ventileren als je aan twee tegenovergestelde wanden van de leefruimte ventileert?
Een schoorsteen aanleggen is zeker niet de bedoeling, hoewel ik begrijp dat dat wel veel beter zou zijn voor de kwaliteit van de binnenlucht dan een brander zonder schoorsteen.
Een gasbrander produceert volgens mij nog giftiger verbrandingsgassen dan een spiritusbrander en is dan geen optie.
Dat een gasbrander heter wordt dan een spiritusbrander vind ik niet belangrijk. Ook de vochtproductie vind ik niet zo belangrijk.
Raptor zei dat straalgaskacheltjes op gas erg heet worden, maar dat vind ik juist gunstig voor verwarming van de ruimte.
unda schreef:
>
> Op hoeveel cm2 per wand moet je ventileren als je aan twee
> tegenovergestelde wanden van de leefruimte ventileert?
>
Daar zijn vast formules voor. Maar ik denk dat je dat proefondervindelijk moet vaststellen; wordt je niet meer wakker, dan zijn de ventilatieopeningen te klein.
> Een gasbrander produceert volgens mij nog giftiger verbrandingsgassen dan een spiritusbrander en is dan geen optie.
Zowel bij gas als bij spiritus kan bij onvolledige verbranding CO ontstaan, dat is giftig. Verder maakt het niet zo veel uit; water en CO2 zijn beide niet giftig.
> …Ook de vochtproductie vind ik niet zo belangrijk.
Een klamme, schimmelige kajuit is ook niet bepaald gezond.
Beste Unda,
Ik kook al jaren op spiritus aan boord. Ik gebruik overigens brandspiritus (97%) en niet schoonmaakspiritus (75%). In het laatste geval ben je heel veel energie kwijt aan het verdampen van water.
Tijdens het koken heb ik het luik op een kier staan. Dat is meestal genoeg.\
Het verbranden van spiritus (alcohol) geeft als verbrandingsgas water en kooldioxide (CO2). Daar zit niets giftigs aan. Van CO2 kan je wel hoofdpijn krijgen en in extreme gevallen wordt je kortademig. Echt gevaarlijke concentraties CO2 zal je niet snel in een bootje krijgen Ook verbrand er (zoals bij elke verbranding met lucht) een heel, heel klein beetje stikstof mee. Dat wordt stikstofdioxide. Dat is een erg giftige stof. Normale ventilatie moet dat afvoeren. Stikstofdioxide (koken, geiser, CV ketel, etc) is overigens in alle slecht geventileerde woningen ook een probleem.
Als er bij de verbranding te weinig zuurstof is, krijg je koolmonoxide. Het zal je niet snel lukken zoveel zuurstof uit je kajuit te verbranden, dat je koolmonoxide krijgt, tenzij je alle kieren gaat dichttapen. Kieren en gaten zijn genoeg om koolmonoxide te voorkomen. Koolmonoxide ontstaat vaak als er iets met de brander fout is en de vlam te weinig zuurstof krijgt. Je kan dat bij spiritus overigens zien, de vlam wordt geel. Een normale spiritusvlam is erg blauw en soms zie je hem niet eens.
Als je de brander niet gebruikt, moet je wel zorgen dat de spiritus niet gaat verdampen. Bij mijn origobranden doe je dat door een rubber lapje op het reservoir/brander te leggen. Alcoholdampen zijn een beetje giftis (maar het vergiftigingseffect wel lekker). In spiritus zit alleen ook methanol. Dat is een stuk giftiger om in te ademen, dus beperk het verdampen en ventileer.
Verder is het ook brandbaar. Het gevaar schuilt er ook in dat je een brandende plas alcohol soms niet eens ziet. Bijna alle schuimblussers zijn NIET geschikt voor een alcoholbrand. Het alcohol breekt het schuim af. Dus poeder of een blusdeken. Misschien kan je een schuimblusser laten vullen met alcoholbestendig schuim.
Groet,
Wilfred
Erg bedankt Wilfred,
Waar koop je brandspiritus van 97% en van welk merk is dat? En wat kost dat?
Spiritus bestaat volgens mij in ons land meestal voornamelijk uit ethanol en water, plus een klein deel methanol plus mogelijk nog wat kleine sporen van andere stoffen, waaronder een kleurmiddel..
Weet je misschien betrouwbare (bijvoorbeeld wetenschappelijke) websites waar de verbrandingsgassen van spiritus (methylated spirits) genoemd worden?
En ik zoek ook betrouwbare websites waar informatie staat over de risico's van een spiritusbrander voor verwarming vam een kleine ruimte.
Een luik op een kier van 2 cm breed zetten, zou dat niet te koud zijn als ik een spiritisbrandertje bij nachtvorst gebruik voor verwarming? En is zo'n brandend spiritusbrandertje veilig genoeg om bij te slapen?
Voor een woonkamer met een gaskachel met schoorsteen geldt dacht ik een minimale ventilatieopening naar buiten voor luchtaanvoer van 80 cm2. Dus voor een gemiddelde kajuit met een spiritusbrandertje zijn twee openingen van elk 30 cm2 misschien genoeg?
Belangrijk verschil tussen een spiritusbrandertje en een schoorsteenkachel is dat er bij een schoorsteenkachel voortdurend lucht van buiten wordt aangezogen doordat er voortdurend hete lucht opstijgt in de schoorsteen en bij een brandertje zonder schoorsteen niet. Er wordt bij een brandertje zonder schoorsteen dus veel minder zuurstof toegevoerd van buiten dan bij een schoorsteenkachel.
Een gasvlam wordt inderdaad geel bij onvolledige verbranding. Kan ik ergens op een ‘officiële’ website lezen dat dat ook geldt voor een spiritusvlam?
Ik vermoed dat een normaal abc-bluspoeder geschikt is voor een spiritusbrand. en in een noodgeval is msschien een natte katoenen handdoek een bruikbaar blusmiddel voor een kleine spiritusbrand?? Spiritus mag volgens de officiële voorschriften worden geblust met o.a. een fijne waternevel, maar die heb je in een noodgeval niet bij de hand, tenzij je een plantensproeier klaar zet. Of een plens water daarbij goed is, vraag ik me af.
Spiritus is oplosbaar in water. Brandbare vloeistoffen die niet oplosbaar zijn in water mogen trouwen beslist niet worden geblust met water, want die gaan drijven op het bluswater of geven dan een explosie. Bijvoorbeeld brandende slaolie, frituurvet, lampolie, wasbenzine en benzine.
Een blusdeken hoort sowieso thuis op elke kajuitboot, omdat een poederblusser kan weigeren. Een abc-poederblusser als extra is wel wenselijk, maar moet regelmatig worden gecontroleerd en bij een blusdeken hoeft dat niet. Een branddeken kan in noodgevallen ook worden gebruikt tegen de kou.
unda schreef:
>
> Erg bedankt Wilfred,
>
> Waar koop je brandspiritus van 97% en van welk merk is dat?
> En wat kost dat?
Een groothandel die dat levert is Lankhorst Taselaar. Elke watersport zaak die daar kan inkopen kan het je leveren. Het merk is Talamex. Kosten kan je op de site van Lankhorst Taselaar vinden.
>
> Spiritus bestaat volgens mij in ons land meestal voornamelijk
> uit ethanol en water, plus een klein deel methanol plus
> mogelijk nog wat kleine sporen van andere stoffen, waaronder
> een kleurmiddel..
Klopt.
>
> Weet je misschien betrouwbare (bijvoorbeeld
> wetenschappelijke) websites waar de verbrandingsgassen van
> spiritus (methylated spirits) genoemd worden?
>
Je zou eens op de site van Nedalco kunnen kijken. Zij maken bio ethanol.
> En ik zoek ook betrouwbare websites waar informatie staat
> over de risico's van een spiritusbrander voor verwarming vam
> een kleine ruimte.
Ik zou in de gebruiksaanwijzing zoeken.
>
> Een luik op een kier van 2 cm breed zetten, zou dat niet te
> koud zijn als ik een spiritisbrandertje bij nachtvorst
> gebruik voor verwarming? En is zo'n brandend
> spiritusbrandertje veilig genoeg om bij te slapen?
Mijn ervaring is dat je een kajuit heel snel op temperatuur hebt, ook als je ventileert. 's Nachts zou ik het nooit laten branden. Als je dat wil, zou ik aan een petroleum kachel (hete lucht en met schoorsteen) gaan denken. Die zijn er voor gemaakt.
>
> Voor een woonkamer met een gaskachel met schoorsteen geldt
> dacht ik een minimale ventilatieopening naar buiten voor
> luchtaanvoer van 80 cm2. Dus voor een gemiddelde kajuit met
> een spiritusbrandertje zijn twee openingen van elk 30 cm2
> misschien genoeg?
Ik weet niet waar die oppervlakken weg komen. 30 cm2 lijkt me wel voldoende.
>
> Belangrijk verschil tussen een spiritusbrandertje en een
> schoorsteenkachel is dat er bij een schoorsteenkachel
> voortdurend lucht van buiten wordt aangezogen doordat er
> voortdurend hete lucht opstijgt in de schoorsteen en bij een
> brandertje zonder schoorsteen niet. Er wordt bij een
> brandertje zonder schoorsteen dus veel minder zuurstof
> toegevoerd van buiten dan bij een schoorsteenkachel.
>
De toevoer van zuurstof bij een kachel met kachelpijp gaat inderdaad omdat de warme lucht opstijgt in de kachelpijp. Die lucht wordt vanuit de omgeving weer aangezogen.
In geval van je spiritusbrander (of olielampje oid) moet de lucht dus op een andere manier aangevoerd worden. Dit kan door luchtstroming (openingen in de kajuit en wind) of door diffusie. Zuurstof uit de lucht zal altijd naar plaatsen gaan waar minder zuurstof is. Dat proces heet difussie. Dat gaat best wel redelijk snel. Hoe groter de opening, hoe beter dat gaat. Ook zal de lucht binnen in de kajuit warmer zijn dan buiten, waardoor het op gaat steigen. Die warme lucht wordt dan vervangen door koude lucht van buiten.
> Een gasvlam wordt inderdaad geel bij onvolledige verbranding.
> Kan ik ergens op een ‘officiële’ website lezen dat dat ook
> geldt voor een spiritusvlam?
Ik zou dat niet weten te vinden. Probeer eens een heel klein bodempje in een glazen pot te verbranden. Die krijgt slecht zuurstof van zijn omgeving. Misschien dat die geel gaat branden. Ik heb een keer gehad dat er iets in de brander is gevallen (was niet brandbaar). De vlam werd toen geel omdat er minder zuurstof bij kon.
>
> Ik vermoed dat een normaal abc-bluspoeder geschikt is voor
> een spiritusbrand. en in een noodgeval is msschien een natte
> katoenen handdoek een bruikbaar blusmiddel voor een kleine
> spiritusbrand?? Spiritus mag volgens de officiële
> voorschriften worden geblust met o.a. een fijne waternevel,
> maar die heb je in een noodgeval niet bij de hand, tenzij je
> een plantensproeier klaar zet. Of een plens water daarbij
> goed is, vraag ik me af.
Bluspoeder kan je prima gebruiken om een alcoholbrand te blussen. Natte doek zal ook werken. Veel water ook. Het koelt en je verdunt de alcohol waardoor die niet meer kan branden. Bij oliebranden en benzinebranden e.d. mag je dat niet doen, bij een alcoholbrand is dat prima.
>
> Spiritus is oplosbaar in water. Brandbare vloeistoffen die
> niet oplosbaar zijn in water mogen trouwen beslist niet
> worden geblust met water, want die gaan drijven op het
> bluswater of geven dan een explosie. Bijvoorbeeld brandende
> slaolie, frituurvet, lampolie, wasbenzine en benzine.
>
> Een blusdeken hoort sowieso thuis op elke kajuitboot, omdat
> een poederblusser kan weigeren. Een abc-poederblusser als
> extra is wel wenselijk, maar moet regelmatig worden
> gecontroleerd en bij een blusdeken hoeft dat niet. Een
> branddeken kan in noodgevallen ook worden gebruikt tegen de
> kou.
Helemaal mee eens. Je kan een blusdeken ook nog gebruiken om iemand die in brand staat te blussen. Dat is vriendelijker dan een poederblusser te gebruiken. Het poeder in de blusser is keukenzout. Dat lijkt me niet lekker op brandwonden. Maar goed, in geval van nood doe je wat…
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?