Maar wat doe je dan?

  • Beus

    In aansluiting op het 6 bfr? lijntje. Een van de laatste items ging over de stormwaarschuwing en de plotse zware buien die de laatste jaren vaker over ons land komen dan pakweg 20 jaar geleden.

    Wat doe je als je op het IJsselmeer of de Waddenzee zit er er komt echt zo'n bui over je heen inclusief extreme windvlagen en hagel?

    Bijliggen hoor ik u zeggen? maar hoe doe je dat en wat vind de rest van de familie er van, die al helemaal geen zin hadden in een oversteek.

    Wat doe jij dan?

  • richard

    Je excuses aanbieden voor het verkeert inschatten van het weerbericht. Jezelf kapot schamen voor het slecht zeemanschap. Maar vooral hopen dat ze een volgende keer tocht weer mee willen…

  • marksvrijheid

    mmm vanaavond ook een weerwaarschuwing… ben net binnen, wind helemaal weg :) kans dat je het verkeerd inschat bestaat altijd, als ik met mn gezin erop uit trek ga ik wel voor zo veel moglijk zekerheid, en zou vanavond de gok niet hebben gewaagd. Dat doe ik met stormwaarschuwing.

  • Erwin K

    Daar is denk ik geen sluitend antwoord op.

    Hangt af van de plaats waar je zit, van je schip, van je ervaring enz…

    Wat je niet doet is in paniek raken. Dat breng je nogal snel over op de rest van de familie……….

    Verder spreekt voor zich, zoals K.I. al schrijft, dat je het weer in gaten houdt.

    Je kan dan in ieder geval van te voren nadenken over wat er kan gebeuren. Daarmee kan je een lager wal probleem b.v. al zien te vermijden.

    Ik zou proberen om te motor zeilen naar een vluchthaven of steiger bij een sluis.

    Als ik daar al niet meer op een veilige manier naar toe zou kunnen dan probeer ik in de luwte van de hoge wal op de motor de bui af te wachten. En dus rustig tegen de wind in te prikken.

    Als ik genoeg ruimte zou hebben loop ik kaal of met een klein stukje genua op een ruime koers weg van de bui.

    De rest van de familie zal niet blij zijn maar ik probeer altijd om slecht weer te vermijden. Als het dan een keer gebeurt dat het mis gaat wordt er niet gezeurd.

    Het is nou eenmaal een risico van deze hobby. En mijn vrouw weet dat net zo goed als ik. Mijn kinderen zijn te klein om daar een mening over te hebben maar door zelf rustig te blijven blijven zij dat ook.

    Ik heb vorig jaar helaas zo'n bui meegemaakt. De kleine matroos hield het voor gezien, ging beneden op bed met z'n auto's spelen en viel in slaap. (we hebben hem wel even naar beneden geholpen om ongelukken te voorkomen) Pa en ma hebben vervolgens een kleine 2 uur drijfnat en met kromme tenen in de kuip gezeten. Weg lopen ging niet dus kruisend met heel weinig zeil doorgevaren tot de bui weer een beetje over was.

    Achteraf? We hadden geen schade en we weten nu weer dat we best wat kunnen verduren. Dus op dat moment vervelend maar wel weer wat ervaring opgedaan.

    Gr, Erwin

  • Erwin K

    Nou precies!

    Probeer zo goed mogelijk in te schatten wat je kan verwachten.

    Neem in overweging wat je nog wel en niet wilt en ga dan lekker varen of blijf liggen.

    De grens ligt voor iedereen anders maar je loopt allemaal de kans dat je het een keer niet goed inschat. Dan niet zeuren maar proberen de boel heel te houden en veilig in thuis te komen.

    Gr,

    Erwin

  • Kaptein iglo

    Wanneer ik overvallen zou worden door slecht weer zou ik handelen naar de omstandigheden. Veel mensen blijven proberen hun bestemming krampachtig te bereiken. Dit moet je eigenlijk meteen los laten en bekijken of er schuilplaatsen in de buurt zijn, anders de meest comfortabele koers zoeken en als dat terugvaren is naar waar je vandaan kwam, dan is dat maar zo.

    Een paar jaar geleden voor Dover (we kwamen van Eastborne) aan het einde van de reis (dag) overvallen door een gigantische onweersbui die over land aan kwam snellen. Probleem daar was dat er geen uitwijk mogelijkheden zijn en terugvaren zou betekenen dat we urenlang tegen een gierende stroom in moesten ploeteren. Voor de bui losbarstte de zeilen er af gehaald en met de motor zo goed en zo kwaad als het ging richting Dover gevaren. Zicht werd slechts 100 meter en er waren enorme windvlagen die de boot zonder zeilen sterk deden hellen. Onder de wal gekropen om luwte op te zoeken en bij de scheepvaart weg te blijven. Reserve GPS in de oven gelegd. Overal om ons heen blikseminslagen, behoorlijk eng. Gelukkig duurde het maar een half uur en toen werd het weer prachtig weer. Wel bleek later de marifoon defect te zijn. Tegen deze buien kun je niet veel doen anders dan met gezond verstand te handelen naar de omstandigheden. Groet K.I.

  • Paulus

    Op IJsselmeer en wad heb je niet erg vaak zoveel ruimte dat bijliggen werkt, of het moet voor een kortstondige bui zijn. Snel reven en met ruime wind een comfortabele koers op de golven kiezen redt vaak ook het humeur van het gezin. Zelf proberen kalm te blijven, iedereen in de reddingvesten, luiken dicht en aan dek aangelijnd betekent meestal veiligheid en een mooi verhaal voor later. Een goed voorbereide boot kan er meestal tegen. Zorg dat binnen alles vast zit, er is niets zo deprimerend als het constant rondvliegen van inventaris. Het eerste gevaar tijdens storm is dat iemand binnen een pols breekt, of een hoofdwond oploopt door ergens tegenaan te klappen. Dus kinderen zou ik lekker met een MP3 (geen last van de storm-herrie) in hun kooi laten blijven. Zijn ze niet zeeziektebestendig, dan aangelijnd in zeilpak en vest buiten. Is ook vaak minder eng dan de herrie binnen. Hang de lifelines naar binnen, zodat ze zich onderaan de kajuittrap al kunnen aanlijnen. Omgekeerd, pas losmaken als ze beneden zijn.

    Zeezieken niet overboord laten braken, maar in de kuip. Als het erg ruw is ook plassen in de kuip, liever dan op het toilet zeeziek te worden!

    Probeer NIET een haven aan lagerwal aan te lopen, da's meestal moeilijkheden opzoeken. Bijliggen kan interessant zijn, maar je moet er wel mee geoefend hebben, bijv. met windkracht 5-6, zodat je weet hoe je boot reageert. genoeg info hierover is overal te vinden, bijvoorbeeld hier:

    http://www.watersportalmanak.nl/artikel/bijdraaien-bijliggen

    Op het wad is het meestal goed mogelijk een oppertje achter een eiland of hoge plaat te vinden. Daar is de golfslag stukken vriendelijker dan in de zeegaten.

  • JR

    Zwarte zaterdag (hemelvaart-storm van een paar jaar geleden) zat ik midden op het Markermeer. Platgeslagen, met veel moeite de zeilen naar beneden gekregen en vastgesjord, daarna met de motor schuin tegen de golven in gevaren. Motor vol vooruit, maar volgens de Decca ging ik langzaam achteruit (8m semi S-spant, 2.5 tn, met 8 pk SABB). Op een gegeven moment dacht ik dat het geweld over was, maar de windmeter stond nog op ruim 40 knopen! Gelukkig is alles heel gebleven en heeft het bootje alles prima doorstaan. Maar ik heb wel mijn lesje geleerd: bij elke dreiging van onweer houd ik de lucht heel goed in de gaten en ik neem tijdig (!) voorzorgsmaatregelen.

  • Wilfred

    Er zijn veel tactieken die je kan gebruiken als je in een bui komt. Het voordeel van een bui is dat het vaak snel weer over is.

    Ik ben een keer zonder mast op het IJsselmeer voor Hindelopen in een zware bui geraakt. Het zicht werd door de regen zo slecht, dat ik niet binnen wou lopen. Ik heb gewacht tot de bui over was door met de kop in de wind te steken met de motor net hard genoeg om te kunnen sturen. Ik heb een stalen S-spant van 9.30m. Wat bokt zo'n schip zonder mast. Het leek een beetje op zo'n mechanische stier.

    Ik heb in een bui ook wel bijgelegen. Ik verlijer dan met ongeveer 0.5 knoop. Een bui van een half uurtje kan je op die manier al gauw uitzingen. Een bui zie je meestal op tijd aankomen, dus dan steek ik meestal 2 reven. Bijliggen is dan relatief comfortabel, ook voor vrouw en kids. Als de wind gaat liggen, wel weer voldoende zeil zetten, anders lig je flink te slingeren (wel golven en minder wind).

    Bijliggen doe ik door de fok strak bak te trekken. Het helmhout sjor ik aan lijzijde vast. Door de grootschoot te vieren kan je de snelheid en de hoek ten opzichte van de wind varieren. Daar speel ik wat mee tot het schip goed ligt. Bijliggen met een genua lukt meestal niet (misschien wel als je die voor een groot stuk wegrolt?). Hoe het met een keerfok of een boomfok gaat weet ik eigenlijk niet. Ik ga het nog eens oefenen met mijn boomfok.

    Voor de wind weglopen kan met brede rompen riskant zijn. Als ze rollen kunnen ze flink uit het roer lopen en over de kiel struikelen en platgaan. Met mijn S-spant lukt het wel, maar het is minder comfortabel dan bijliggen.

  • Sindbad

    Wilfred schreef:

    >

    > Ik heb een stalen

    > S-spant van 9.30m.

    Wat voor een is dat dan?