autoradio, wie helpt mij verder

• Matthieu

Vandaag lekker gerommeld aan een radio in de boot, maar het is mij nog niet gelukt hem aan de praat te krijgen. Nu wil het feit dat ik maar weinig weet van electriciteit, dus misschien is er iemand die mij verder kan helpen.

Ik heb de radio op de accu aangesloten, middels de - en + en deze zijn goed aangsloten. Nu wil de radio wel het bakje van de cd even aan en uit doen, maar meer ook niet. Zo gaat de radio bijvoorbeeld niet aan.

Begrijp ik het goed dat je eigenlijk alleen de + moet aansluiten en de rest ergens op de boot moet aarden, bv aan je kiel. Mocht dit het geval zijn dan ben ik ook zeer benieuwd hoe dit dan moet, aangezien mijn boot van polyester is en al dit soort bouten ook nog met polyester overgoten zijn…

Wie helpt mij verder?

• Remco M

Nu weet ik niet wat voor radio je hebt, maar zelf ging ik eens naar de winkel terug toen ik mijn autoradio niet (in de auto) aan de praat kreeg. Toch had ik de + en - netjes aangesloten. Het bleek dat er nog een draad op de plus moest worden aangesloten, mogelijk is dit ook bij jou het geval? Deze is nodig om te instellingen vast te houden als de radio uit staat, als ik me niet vergis.

• Matthieu

Had je dus uiteindelijk 2 op de plus en de - gewoon op de accu?

• KptnPlp

Aarden op een boot gaat alleen met een heel grote haspel met groen/geel snoer. Alle niet Belgen verbinden de min van het instrument met de min pool van de accu.

De stroomloze geheugendraad sluit je aan de plus pool VOOR de hoofdschakelaar zodat de instellingen behouden blijven als je alles uitschakelt. De gewone plus zeker je en sluit je aan NA de hoofdschakelaar. Bij gebrek aan een zekeringpaneel kun je ook met een snoerzekering werken, die zijn te koop bij elk pompstation of autoassesoire etablisement.

• richard

KptnPlp schreef:

>

> De stroomloze geheugendraad sluit je aan de plus pool VOOR de

> hoofdschakelaar zodat de instellingen behouden blijven als je

> alles uitschakelt.

Deze gebruikt wel een klein beetje stroom, houdt daar rekening mee als je de boot voor lange tijd verlaat dat je bij terugkomst de accu leeg kan vinden.

• Matthieu

Betekent dit dat je beide draden op de plus aansluit bij een eenvoudige instalatie en dat je bij de plus daartussen nog een draadzekering laat open? Mag je ze dan ook samen door 1 kroonsteentje laten lopen? Nu heeft de radio al een zekering van 15aph. Is zo'n draad zekering dan nog nodig en moet je bij de draadzekering dezelfde waarde gebruiken?

• popeye

Op zo'n autoradio zit een min-draad (meestal zwart), die sluit je aan op de min van de accu.

Verder zit er een constante-stroom draad (meestal rood) die moet constant 12 volt plus hebben. En er zit een geschakelde 12 volt draad (geel?), die zit bij een auto aangesloten op de 12 volt achter de contactsleutel.

Die laatste twee (geel en rood) mag je gerust samen aansluiten op de plus van je accu.

Vergeet je ook de luidsprekers niet aan te sluiten en een antenne, daar kan je een stuk koperdaad van ca. 1 meter voor gebruiken.

En als hij het dan doet, zet hem dan vooral niet te hard! De meeste watersporters zijn niet gediend van radio-geluid op het water!!

• Matthieu

Als het zo kan, dan zou ik bijna klaar zijn, dat zou fijn zijn! De kleuren die jij noemt kloppen ook allemaal bij mij. Moet je bij de draad die naar het contact gaat er nog een draadzekering tussen zetten, of is dit overbodig?

• popeye

Ik zou een zekering zetten in de gemeenschappelijke draad die naar de plus van de accu gaat.

En als je dan toch bezig bent, zet dan ook een schakelaar in die draad, Die kun je dan uitzetten als je de radio niet gebruikt. Daarmee voorkom je dat de accu heel langzaam leegloopt via het geheugen van de radio.

Dus, vanuit de accu gezien gaat de plus-draad eerst door de zekering, daarna een schakelaar, en dan het kroonsteentje waar je een splitsing krijgt in rood en geel.

Suc6

• Matthieu

Thanx voor je duidelijke verhaal popeye!

Als je een schakelaar zet op die plek en je zet deze om, dan ben je toch ook het geheugen van de radio weer kwijt? En dat leeglopen via het geheugen, dan heb je het toch over maanden, is het niet?

Overigens zit er volgens mij al een zekering in het kastje met de schakelaar naar deze stroomdoorvoer, maar dat moet ik maar weer eens uitzoeken…