ankeren en het Wad

  • matthieu

    Beste mensen,

    Van de zomer ga ik met mijn kimkielertje het Duitse wad verkennen. Mijn ervaring gaat op het Wad tot nu toe niet verder dan 2 overtochten Terschelling. Ik heb het bekende waddenzeilboek doorgenomen, maar zit toch nog met een vraag over ankeren…

    Ik zal nu vaker een tijstop moeten maken en dat kan heel leuk, droogvallend met mijn kimkieler. Ik heb een goed en flink bemeten anker. Ik vroeg mij alleen af hoe men meestal in deze situatioe te werk gaat.

    Kan mij zo voorstellen dat je gaat nakeren op het moment dat er nog wat water onder de kiel staat ivm het altijd weer los komen bij rekenfoutjes. Maar lig je bij het voor anker gaan dan weer niet verkeerd om bij het loskomen gezien de stroming, wat flink schuren en bonken over de bodem tot gevolg kan hebben. Of gebruikt men hierbij 2 ankers om dit te voorkomen.

    Is een 2de anker overigens noodzakelijk om te hebben. Ik hoor en leer graag iets van jullie ervaringen.

    Groetjes,

    Matthieu

  • Zeiler

    Wij gebruiken altijd maar 1 anker. Wat er gebeurd bij het loskomen hangt ook af van de windrichting. Het is meer dan eens voorgekomen, dat je redelijk beschut achter een plaat droogviel, maar dat de wind daarna draaide en je bij het loskomen aan lager wal lag. Dat gaat het loskomen inderdaad met enig gebonk gepaard. Stabiel weer en weinig wind, zodat er weinig golfslag is zijn voor ons voorwaarden. We hebben vele malen het Duitse wad met onze kimkieler bezocht.

    Het is een schitterend gebied. Veel plezier.

    Zeiler

  • KptnPlp

    Als je droog staat even uitstappen om je anker om te leggen met de stroom mee in een zo diep mogelijke plek. De stroom komt gewoonlijk precies andersom terug. Zodra je boot dan los komt ligt ze meteen weer strak achter de ketting. Bovendien, de beentjes strekken hoort bij de droogvalervaring. Als ze erg bonkt haal je wat ketting in om je boot naar het diepere plekje te verhalen.

  • beus

    Ankeren op het moment dat je nog net wat water onder de boot hebt kan natuurlijk maar kijk wel even of het volgende hoogwater voldoende is om weer los te komen anders lig je zomaar veel langer op die mooie ankerplek dan je vooraf van plan was.

  • Matthieu

    Dank jullie wel! Dat klinkt mij allemaal zeer enthousiast in de oren. Heb nu al zin!

  • Paulus

    1 anker, maar een tweede (Fortress lichtgewicht met modderplaten is heerlijk op het wad) als reserve mee.

    Heb je een lijn met lood of een stuk ketting? Een goede voorloop en voldoende lengte uitvieren verbetert de houdkracht van ieder anker. Als je je niet zeker voelt het anker even goed vast trekken zodra je ligt. Het mag niet gaan krabben als je de motor stevig in de achteruit zet.

    En ga de eerste keren lekker op een beschutte plek liggen onder hogerwal of achter een plaat. Dan kan je rustig ervaring opdoen. Leer goed met het tij rekenen, da's niet moeilijk en als je ook nog kan droogvallen en ankeren heb je regelmatig superplekjes voor jezelf alleen!

    En dan inderdaad als je droog staat effe dat anker verleggen zodat je bij het volgend tij er weer mooi achter hangt. Leg je anker richting dieper water, dan kom je ook weer weg. Kijk wel voordat je droogvalt effe naar de volgende hoogwaterstanden: Zijn ze lager, pas dan op en kruip niet te hoog de plaat op, anders krijg je een heeeeeele lange vakantie…

    Tipje: heb je een gps, dan kan je daar een anker-alarm op instellen. Gaat je boot er dan vandoor, dan word je gewaarschuwd. Ik sta 's-nachts altijd even op als het tij wisselt. Is veiliger en meestal een hele mooie ervaring!

    Veel plezier!