Is er iemand die mij kan helpen weerkaarten op mijn laptop binnen te halen met behulp van een sangean radio?
Jim
ga naar
http://www.mscan.com/
en download programma. mscan meteo
Van de radio de line out verbinden met line in computer. Als dat er niet op zit gebruik de koptelefoon uit naar de line in of mic in vd computer.
Zet de radio op de juiste zender, freq. zie die site. Het geluid dat je moet horen is een soort krekelgeluid. Zo niet, verleng je antennekabel en maak evt. een aarde met een flink eind ongeisoleerd draad in 't water. Zet SSB aan en voorzichtig fijnafstellen.
Als je goed de helpfile programma leest, weet je nu genoeg.
Marc
Hi Erik
Dank je voor de aanvulling. Met dit onderwerp heb ik meerdere mensen op weg geholpen en dan verwijs ik eigenlijk altijd naar jouw site voor het geluidsample krekelgeluid. Die had ik nu even niet paraat, want ik ben nu in Gr. Mijn advies voor mscanmeteo was vooral omdat je met de gratis demo kan testen of 't werkt, voor je geld uitgeeft. Zelf gebruik ik ook dat programma.
Maar kijk eens naar ZornsLemma, http://www.wettermonitor.de/index.html , denk je niet dat die veel meer biedt voor maar E 25,- dan jouw advies?
Hi Marc,
Inderdaad ZornsLemma is uitgbreider maar daarmee ook wat bewerkelijker voor de beginner. De prijs is aantrekkelijk Euro 39,- zie ik vandaag
Voor op zee (tijdens vakanties in Europa) zou ik gaan voor de eenvoudige ontvangst van Navtex en vooral de Duitse weerdienst RTTY weerberichten met 5 daagse verwachtingen. Een weerfax is dan een leuke aanvulling voor de lange termijn verwachtingen.
Voor de hobby van weerkaartjes natuurlijk de Bracknell kaarten, maar ik verwacht niet dat ik uit de weerkaarten een betere verspelling kan halen dan de Duitse weerdienst me in de RTTY meldt.
En tja we hebben het helemaal luxe aan boord met de mogelijikheid van SSB-email en het opvragen van Grib-files.
Te veel opties om weerinfo binnen te halen geeft vaak aanleiding om de meest gunstige (voor je eigen wensen) weerinfo te gebruiken. Niet uitvaren omdat je lekker wil blijven liggen, of juist wel uitvaren omdat je er genoeg van hebt. En tja ..als je blijft liggen wordt het mooi zeilweer en als je gaat varen is het buiten bagger.
Meteo Scan heeft een demo versie, maar ook SeaTTY heeft een demo versie voor 30 dagen. Wees gerust ik heb geen aandelen
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?