Ik wil graag van Lauwersoog naar Borkum. Het zal mijn eerste keer zijn in dat gedeelte van de wadden.
Mijn boot heeft een diepgang van 1.20 m.
Is dat met deze diepgang te doen? Wil iemand mij adviseren?
Bij voorbaat dank.
Is een mooi tochtje, Delis,
Gewoon door de grote geulen langs Schier naar buiten gaat altijd lukken. Maar dat zal je niet bedoelen. Zo te horen wil je binnendoor over het wantij. Da's mooi en ik denk met jouw diepgang te doen, maar ik raad je aan het pas te doen als je zelf getijdenberekeningen kunt maken en weet wat de stromingen doen.
Niet moeilijk: koop de stroomatlas voor het oostelijk wad en het wijst zichzelf. Getijgegevens haal je van www.getij.nl of uit een 2008 getijdenboekje.
De 1/12 regel op de rijzing (het verschil tussen hoog en laag) loslaten:
Het eerste uur stijgt/daalt het water met 1/12 van het totaal
Het tweede uur stijgt/daalt het water met 2/12 van het totaal.
Het derde uur stijgt/daalt het water met 3/12 van het totaal.
Het vierde uur stijgt daalt het water met 3/12 van het totaal.
Het vijfde uur stijgt/daalt het water met 2/12 van het totaal.
Het zesde uur stijgt/daalt het water met 1/12 van het totaal.
En de diepte van het wantij haal je uit de kaart….
Kom je hier niet uit, vraag een zeiler het een keer met je door te rekenen en/of koop het boek van Jan Heuff: Vaarwijzer Waddenzee.
Maar je vraag was of het kan… als jij en je boot voldoende zeewaardig zijn kan je op vele manieren van Lauwersoog naar Borkum en terug. Mooie tocht!
Maar voor de duidelijkheid: Ik weet niet of jouw boot binnendoor kan. Weet de hoogtes van de wantijen daar niet uit mijn hoofd. Maar gezien je vraag heb je nog niet veel wad-ervaring. Je moet jezelf kunnen redden onderweg, dus een kant en klare tip volgen is eigenlijk niet veilig. Veranderen onderweg de omstandigheden (en dat gaat je gegarandeerd overkomen…), dan moet je een nieuw plan kunnen trekken en moet je je getijberekeningen zelf kunnen doen. Moeilijk is dat niet en dan is het boek van Jan Heuff een aanrader. Staat volledige ‘gebruiksaanwijzing’ in en bovendien lekker veel haven- info. En dan weet ik zeker dat je binnenkort ook het Duitse wad onveilig maakt!
Veel plezier.
Op http://www.wadvaarders.nl kun je recente dieptegegevens vinden van de verschillende geulen en wantijen. Een heel handig hulpmiddel is de excel dieptestaat waar je je eigen diepgang in kunt vullen en die dan als indicatie aangeeft volgens de 1/12 regel wanneer je al dan niet genoeg water hebt (uiteraard met een flink korreltje zout nemen ivm varierende waterstand door op- of afwaaiing). Zie http://www.wadvaarders.nl/site/media/download_gallery/Excel%20dieptetabel%20mei%202008.xls
Als ik daar jouw diepgang van 12 dm invul dan lijkt het me een redelijk hachelijke onderneming om binnendoor over het wad te gaan. Het ludjewad zou je NET over kunnen tijdens hoogwater met springvloed. Zoals Paulus al aangaf, bij Schiermonnikoog naar buiten en dan buitenom is voor wat betreft diepgang geen probleem.
enne… als je met HW spring al krap zit, wordt het een beetje hachelijk… Kijk dan ook effe in de getijdentabel wanneer er een HOGER HW te verwachten is… dan weet je hoeveel vrije dagen je moet opnemen voor je weer los komt
Overigens is op quicktide.nl een handig tooltje te vinden. Maar ik zou je willen aanraden je even de handmatige en hoofdrekentrucjes eigen te maken. Altijd handig!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?