route friesland

• Raini

Beste zeilcollega's, hierbij de volgende vraag.

Heb een compromis 720 en wil ca 1 1/2 week vanuit Harderwijk door friesland naar het IJsselmeer. dus bv via Lemmer of Hindelopen naar binnen en dan via het Ketelmeer weer naar Harderwijk, of andersom.

Heeft iemand al ervaring met deze route, diepgang ed. zodat ik wat informatie heb welke route ik het best kan volgen. Het mag ook een andere route zijn, als ik maar start via het ketelmeer en uitkom op het IJsselmeer zodat ik eventueel weer via het ketelmeer of markermeer (Nijkerk) terug kan varen naar Harderwijk

m.vr.gr.

• Paulus

Mooi en goed te doen is op het Ketelmeer stuurboord uit, oftewel rechtsaf en via Vollenhove en de Weerribben naar het Tjeukemeer. Leuk binnendoor dwars door een mooi stuk Nederland. Dan lekker naar de Fluessen prutsen (waterkaart erbij, vele routes mogelijk) en bij Stavoren het Ijsselmeer op. Niet vergaan op het Vrouwenzand, maar met jouw diepgang (90?) zal dat net kenne.

Of je gaat bakboord uit, onder de Ketelmeerbrug op, dan zit je direct op het IJsselmeer, m.i. op het saaiste stuk dat er is… Alleen Urk is een plaatje! Bij Lemmer de kroeg in om weer bij te komen en dan Friesland in (pas op voor de friezen, ze hebben in 1345 nog een heleboel Hollanders de zee in gejaagd bij Reaklif en zijn dat nog niet vergeten!) Is een bloeddorstig volkje, maar ze dulden wel toeristen zolang je geld uitgeeft! Je kan ook van de Fluessen binnendoor naar Workum. Ook mooi tochtje. Een 720 is er geknipt voor. Maar pak er wel effe de waterkaart Friesland bij. Het maakt niet uit of je links- of rechtsom gaat, ik zou het van de te verwachten wind laten afhangen, maar zelf zou ik eerst de slootjes inkruipen en het IJsselmeer als toetje nemen.

• Beus

Enkele jaren geleden eenzelfde rondje gemaakt vanuit Elburg dus via Harderwijk is maar een uurtje of twee meer op de heen een de terugreis. Wat in ieder geval belangrijk is of er kinderen mee gaan op die reis. Dit beperkt m.i. namelijk het maximum aantal uren achtereen zeilen.

Met een Compromis hoef je je voor wat betreft de diepgang geen moment zorgen te maken op een rondje door Friesland.

• raptor

ook waterkaartje ketelmeer en IJsselmeer is handig erbij. Kijk uit voor de dam onder water west van Urk.

Pieter

• Wilfred

Beste Raini,

Bij mijn weten draait de sluis in Hindelopen overigens alleen na overleg met de havenmeester (?). Het vaarwater richting de Fluessen heb ik ooit met 1.10 m diepgang gevaren (wel mast plat).

Groet,

Wilfred

• vryslantvilozoov

Paulus schreef:

>

> Mooi en goed te doen is op het Ketelmeer stuurboord uit,

> oftewel rechtsaf en via Vollenhove en de Weerribben naar het

> Tjeukemeer. Leuk binnendoor dwars door een mooi stuk

> Nederland.

Dat betekent maststrijken, wil en kan niet iedereen….