tips gevraagd

• bart

Beste deskundige

ik zoek goede tips om mijn vierendertigvoeten tellende zeilboot te verkopen. Nadat ik haar heb verkocht, wil ik naar een maatje groter. De verkoopsites, inclusief die van de waterkampioen, zijn mij bekend

Zijn er ervaringen met inruil??

• Paulus

Ja… inruil is natuurlijk makkelijk, maar levert minder op. Als dat geen bezwaar is: Doen! Ben je in 1x klaar.

Als je een courant schip hebt is zelf verkopen (kan je natuurlijk ook door een tussenpersoon laten doen, die hem voor je in een grote drukke verkoophaven kan leggen) een methode die meer energie en tijd vraagt, maar wel meer opleveren kan.

Heb zelf mijn boot verkocht nadat ik de nieuwe al had (anders was die onder mijn neus verkocht) en dat kan spannend zijn… heb je er twee en je weet niet zeker of de verkoop gaat lukken… Bij inruil speelt dat allemaal niet.

En misschien is er een website voor eigenaren van jouw type boot? Daar adverteren raakt wel de liefhebbers.

• BJ

Het hangt van de boot af die je hebt maar indien mogelijk zou ik gaan voor inruilen. Je bent er dan in een keer vanaf. Anders kan het wel eens lang duren voordat je aan je maat groter toekomt.

Er is nog een alternatief: op Marktplaats adverteren regelmatig mensen/bedrijven die boten opkopen om ze zelf door te verkopen, misschien is dat nog iets?

• hans

wat voor schip heb je en wat zoek je eigenlijk

Hansbart schreef:

>

> Beste deskundige

>

> ik zoek goede tips om mijn vierendertigvoeten tellende

> zeilboot te verkopen. Nadat ik haar heb verkocht, wil ik naar

> een maatje groter. De verkoopsites, inclusief die van de

> waterkampioen, zijn mij bekend

> Zijn er ervaringen met inruil??

• Cor

Jouw boot moet wel heel erg courant zijn wil een dealer of werf van het zelfde merk je boot willen inruilen. Besef wel dat je dan ook nog eventuele onderhandelingsruimte kwijt bent.

Ik neem aan dat je boot al te koop staat via de botenbank als hier weinig of geen reactie opkomt, wat niet verwonderlijk is gezien de massa.

De beste kans biedt een makelaar met veel aanloop ook mensen die niet specifiek voor jouw schip komen kunnen er wat in zien. Neem emotioneel afstand van je schip en portemonnee want het wordt een (Hiswa) in en uitloop object.

Wellicht dat iemand het schip snel opvalt.

Mogelijk kun je als tussenvorm bij een courante boot voor minimaal drie maanden op no cure no pay basis een tussenpersoon als makelaar kiezen zoals: Astra- Maris of EYN. Je kunt blijven varen het schip wordt onder de aandacht gebracht. maar de kosten zijn beduidend lager.

Helaas voor jouw moet ik constateren dat ook de verkoop van boten ook courante slechter loopt dan voorgaande jaren. Ook de sloeperij heeft ook nogal wat gevolgen voor de zeilsport.

Cor

• bart

het is een Elan 34 uit 1996. Het schip verkeerd in nieuw staat!!!

Zie www.waterkampioen.nl bij tweede hands

• Hielke

Ik heb wel gemerkt dat ik via Marktplaats meer reacties kreeg dan via de Botenbank (een jaar of 5-6 geleden was dat andersom en kreeg je via Marktplaats alleen maar ‘tire-kickers’) en echt niet alleen voor ‘kleinere bootjes’.

Vorig jaar via Marktplaats een aantal serieuze kijkers en uiteindelijk een koper voor onze Habbeké gevonden. Ook onze huidige FS26 hebben we via Marktplaats gevonden.

Via 2dehandsboten.nl (het magazine en de website) helemaal GEEN reacties. Via de botenbank maar 1 kijker, die de boot opviel toen ze net werd geplaatst.

Ook via de prik-pagina van dit geweldige forum GEEN reacties (sorry Helma)

Wel is deze laatste advertentie moeilijk te verwijderen als je de ge-emailde link kwijt bent.

1 Marktplaats-tip: regelmatig (2-3x week) je advertentie weer bovenaan zetten en maak er bij het plaatsen gelijk een ‘top-advertentie’ van. Kost allemaal wat moeite en geld, werkt wel.

Groeten, Hielke