duizeligheid na het zeilen

• Paulus

Verdraaid man, hou toch je kop… straks koopt iedereen een klapkiel! Je verraadt zo alle geheimen van droogvallen! Okee, ik geef toe: De voornaamste reden voor mijn droogvalmanie is dat je kan drinken wat je wilt, droog komt 'ie toch te liggen…

Nooit geweten dat daar zo'n mooi woord voor was… de-hydratatie… Misschien doop ik mijn bootje wel om tot de-hydratator :D

Maar serieus: Ik denk dat die tip over genoeg drinken weleens een schot in de roos kan zijn. Ik heb die duizeligheid zelf eens vrij langdurig meegemaakt na een overtocht Engeland met zwaar weer. Ik ben niet- zeeziekte-gevoelig. Later nooit meer meegemaakt, maar ik heb tegenwoordig altijd een liter drinkwater onder handbereik in de kuip. En die gaat op tijdens mijn wacht.

Cheers…

raptor schreef:

>

> Mijn ervaring is dat je bij lekker weer zeker 3 liter water

> moet drinken op een dagje zeilen. Dit naast de gewone porties

> koffie en thee. Water voor bier vervangen werkt niet want als

> je bier drinkt heb je meer water nodig; bier dehydrateerd;

> bij veel bier kan je schip zelf op het droge komen te liggen.

> Pieter

• Sindbad

Helemaal waar. Maar denk eraan genoeg zout in te nemen. En overdrijf niet; veel water drinken is niet zo gezond als het lijkt.

• Paulus

Dat zal kloppen doc… wat is volgens jou een goede manier om al slingerend je zoutpeil te bewaken? Wij zorgen voor goed eten onderweg en af en toe een stukje salami of wat zoute noten voor de liefhebbers… Maar iemand die op het randje van zeeziekte zit, of er overheen… lust dat meestal niet. Wat is dán wijsheid?

Sindbad schreef:

>

> Helemaal waar. Maar denk eraan genoeg zout in te nemen. En

> overdrijf niet; veel water drinken is niet zo gezond als het

> lijkt.

• Sindbad

Ja, dat zijn dan 2 verschillende zaken.

Zeeziekte ken ik persoonlijk niet (mijn wiegje stond al op een Noorse vissersboot, dat zal het zijn :) ) en ook de kinderen heb ik er nog niet op kunnen betrappen, maar vwb zout zorgen wij meestal gewoon voor een paar dozen gesmeerd brood voor overdag, en wat zoutjes, koekjes etc.

Drinken: thee, water, limonade. In “gewone” hoeveelheden.

Niks bijzonders aan. Of wel?

Wie zeeziek is, moet denk ik toch eerst aan de zetpillen (domperidon, 60 mg, 2 x daags, vrij verkrijgbaar bij apotheek) > dat kun je moeilijk uitkotsen. En anders (liever) voorkomen met cinnarizine 25 milligram.

Pieter

• marksvrijheid

hant wel af hoe je aan het zeilen bent, als ik als dekgorilla te keer ga of lekker op de plas geniet van een straf windje met n knik in de schoot… in het ene geval moet ik echt aanvullen, in het andere geval bijhouden

• Caspar

Al Googlend hier terecht gekomen. Ik heb vrijdag 1 uurtje in een fluiterboot gezeten en heb nu alweer 4 dagen last van wegtrekkers. Ben er kennelijk erg gevoelig voor. Heb na een avond werken op een boot ruim 3 maanden last gehad van duizelingen. Het is niet ernstig hoor, maar soms wel beangstigend. Gelukkig heb ik het al vaak genoeg meegemaakt om me geen zorgen te maken, uiteindelijk gaat het altijd weer over. En er komt altijd weer een moment dat ik vergeet dat ik gewoon niet op bootjes moet gaan zitten ;-)