duizeligheid na het zeilen

• Gaby

Beste mensen,

Ik heb een misschien wat ongewone vraag; ik heb twee keer een weekje gezeild (1x op zee in Turkije) en 1x op het Markermeer, waarbij je in beide gevallen vrij lang op het water bent en bijna niet op het vasteland.

De eerste paar dagen heb je altijd wel een beetje een wiebelig gevoel omdat je weer op het vaste land bent, maar bij mij houdt die duizeligheid zo'n 3 weken aan.

Een soort wegtrekkers, net alsof je evenwichtsorgaan in de war is.

Heeft iemand anders dit ook weleens en zo ja, wat heb je er aan gedaan?

Het weerhoudt me niet van het zeilen, maar het is wel een beetje hinderlijk!

Ben heel benieuwd of er meer mensen zijn die hier last van hebben!

Groetjes van een medezeilfreak!

Gaby

• richard

Vroeger zeilde ik maar af en toe en had ik tijdens en na een lange tocht soms last van zeeziekte (op het water) en duizeligheid op het land. De duizeligheid had ik vooral in kleine ruimtes, en kon wel een paar dagen aanhouden.

Het werd wel steeds minder en nu ik zelf een zeilboot heb en dus geregeld zeil heb ik er nooit meer last van. In mijn geval ben ik er dus aan gewend geraakt.

• M.

Landziek noemen wij het :D Ik heb het ook en je kunt er weinig aan doen. Met weekends heb ik echt niet meer maar na 3 weken vakantie op de boot wel. Het huis is dan ook ineens zo groot :)

M.

• Cor

En de auto, wat rijdt iedereen hard.

Cor

• Gaby

Haha, ik zie het al, ik ben niet de enige!

Ik ben er al achter wat het is, denk ik.

Ik heb gisteren een paar zakjes rehydratiezout genomen en voel me al een stuk beter.

Door wind enzo waarschijnlijk toch teveel vocht/zouten verloren, dus!

Bedankt voor al jullie reacties in ieder geval!

Groetjes

GAby

• marksvrijheid

over het algemeen wordt er aan boord (veel) te weinig gedronken (water ed) houd maar eens in de gaten hoeveel je drinkt… heeft invloed op alle lichaamsfuncties . Onze forumdokter Sinbad kan hier natuurlijk veel meer over vertellen :)

• BJ

Dat is mijn ervarin gook ja. Daarom heb ik altijd een grote voorraad van die kleine flesjes aan boord, geen dure merken gewoon wat te krijgen is. Altijd bij de hand en als er een leeg is meteen omwisselen of navullen. Meestal een flesje per uur.

• M.

Ik drink inderdaad ‘s avonds bewust minder aan boord. Ik heb er namelijk zó’n hekel aan om 's nachts te moeten gaan plassen.

M.

• marksvrijheid

hoezo is 's nachts plassen anders dan overdag?

• raptor

Mijn ervaring is dat je bij lekker weer zeker 3 liter water moet drinken op een dagje zeilen. Dit naast de gewone porties koffie en thee. Water voor bier vervangen werkt niet want als je bier drinkt heb je meer water nodig; bier dehydrateerd; bij veel bier kan je schip zelf op het droge komen te liggen.

Pieter