DHZ-zeerelingdraad

• Paulus

Moet mijn zeerelingdraden maar eens vervangen. Staaldraad het goedkoopst en mooie breeksterkte, maar indianenverhalen over inwendige corrosie, zeker als er van dat witte plastic omheen zit.

Dan zijn er nog de doe-het-zelf setjes met kunststofdraad. Iemand ervaring mee? Duurzaamheid? Rek? Veiligheid?

• richard

Of gewoon blank rvs-staaldraad? Dat is sterk, duurzaam en goed te controleren op gebreken. Met een paar Norseman of sta-lok terminals kun je ze zelf monteren.

Het is bovendien volgens de reglementen van het ISAF: http://www.sailing.org/

• JR

Als ik aan het vervangen ga, ga ik voor lijn ipv staaldraad. Minstens zo sterk en veel vriendelijker voor zeilen en schoten als die er langs schuren. Prettiger om vast te houden of tegenaan te hangen en prima te DHZ-en.

• otto

Ook ik heb de lijnen gebruikt, maar na een paar jaar ( m.i. te vlug) kwamen er schuurtjes in de kunststofmantel en dat veroorzaakte juist meer slijtage aan m.n. de fok. Toen maar weer over gestapt op de veel duurzamere RVS-draad met kunststof mantel.

gr. Otto