accu's plaatsen

• Paulus

Ik heb nét plek voor een wat ruimere service accu, als ik die NIET in een accubak stop… Nou zijn de modernere accu's (gel, agm enz) lekvrij, dacht ik, maar hebben wél een overdrukventiel.

Hoe zit dat op een zeilboot? Is goed vastsjorren voldoende, of moet er een bak omheen tegen lekkage, of is een lekvrij vloertje met opstaand randje en een goede bevestiging ook voldoende? Zoveel gaat er toch niet uit lopen?

• RB

Hoi Paulus,

Mijn serviceaccu een (225) Ah staat ook niet in een lekbak.

De Accu staat vastgesjord op de bodem achterin de boot onder het voeteneind van de achterhut.

Van lekkage's en gassen heb ik tot op heden nog geen last gehad.

Het is een VMF accu, waarvan ze zeggen, dat deze gas en lekdicht zijn.

• richard

Het lekken van zuur zou een probleem kunnen geven onder helling en als de accu niet goed lekdicht is. Het lekken van gas doet hij net zo goed in een accubak.

Er komt alleen gas vrij als he laadproces niet goed verloopt. Het gas dat vrij komt (knalgas) is niet ongevaarlijk in een afgesloten ruimte (accubak). Maar waterstof is lichter dan lucht en zal in een voldoende geventileerde ruimte snel in de atmosfeer weglekken.

• Cor

Paulus,

In onze boot die voldoet aan de CE normen staan normale loodaccu's gewoon vast gesjord onder de zitbank en zonder accubak. Ook bij de vorige jachten was dit niet anders en nog nooit heb ik enige lekkage geconstateerd. Als het niet je gewoonte is om plat te slaan zou ik mijn geen zorgen maken.

Cor

• Paulus

Neuh, platslaan is niet mijn gewoonte. natuurlijk moeten die zware krengen wel zo vast staan dat ze in dat geval niet kunnen gaan rondvliegen, maar dat lukt me m.i. veel beter zonder zo'n gammel plastic accubakje dan mét…

Ik zal er een vloertje onder maken met zo veel mogelijk opstaande rand (voor jeweetmaarnooitniet) en een paar behoorlijke sjorbanden.

Dank allemaal, uw zeilende boskabouter.

enne…

OOOh, wat ga ik komend weekend lekker het Wad aftasten… :D

• marksvrijheid

follow the flow :)