sensor dieptemeter

• bas

Hallo,

Ik heb op mijn nieuwe boot (naja nieuwe 3e hands boot) een dieptemeter sensor in de stalen romp zitten. Echter geen meter.

Nu heb ik een nieuwe dieptemeter gekocht maar de nieuwe sensor (gever) past niet in de pijp van de oude dus daar zou ik een nieuw gat voor moeten boren (stalen schip). Zou ik de nieuwe dieptemeter ook kunnen gebruiken met de oude gever? Of kan ik dat nameten?

Graag jullie ervaring

groeten

bas

• Sindbad

Nou, volgens mij kan dat niet Bas. Sensor en apparaat zijn op elkaar afgesteld, en dat steekt heel precies. Je mag zelfs de kabel niet inkorten (je mag ook niks tegenwoordig..)

Dat wordt klussen dus.

Net als ik, moet ook een nieuwe dieptemeter/sensor in stalen romp….

Succes ermee.

Groet

Pieter

• marksvrijheid

hee misschien naast elkaar zetten en gelijk op werken? staal is toch juist makkelijk … slijper er op en weg isie, beetje lassen en heb je een nieuwe :) maar ik zal het wel te makkelijk zien als liefhebber van hout dan…

• KptnPlp

Kletskoek, je kunt die kabel best wel inkorten. Men wil gewoon geen gedonder met ondeskundige hobbyisten. Het zijn behoorlijk laag frequente signalen de bekabeling is dus alles behalve krities. Als het enigzins afgeschermd is tegen storingen van buiten is het al vlug goed. Goede, afgeschermde audio kabel is in princiepe al goed genoeg.

Qua sensoren zijn bij alle merken slechts twee typen sensoren in gebruik die op verschillende frequentie werken. Als je oude sensor op dezelfde frequentie werkt als je nieuwe kun je ze gewoon uitwissellen. Zo niet dan zul je wat moeten lassen en slijpen maar dat is ook geen wereld klus. Je kunt ook op zoek naar een sensor op dezelfde frequentie met andere afmetingen een die beter in de bestaande opening past.

• Sindbad

Dank Plop! Da's weer nuttige info.

• ZeilDude

Ondanks het risico onthoofd te worden, een crosslink naar een soortgelijke discussie die nu ergens anders wordt gevoerd (leek me beter dan copy & paste):

http://groups.google.com/group/nl.sport.varen/browse_thread/thread/126c3146bf9896e3

(buk)

• KptnPlp

Er wordt veel onzin verkocht over electronica. Het ergst is het in de audio branche. Hoeten volume knoppen van 3000 dollar bijvoorbeeld die klankverbeterend zouden werken omdat ze met vioollakbehandeld zijn. Of wat dacht je van zuurstof arme kabels die een vermogen moeten kosten en waar dan de audio informatie digitaal over verstuurd wordt….. Of wat dacht je van de shakti stenen die zo'n beetje overal goed voor zijn behalve voor je portemonee.

Looptijd:

Als je de kabel verlengt ontstaat er inderdaad een fout als gevolg van het signaal dat langer onderweg is. Maar als je het uitrekent is de fout minder dan een honderdste milimeter ofwel ruim minder dan de nauwkeurigheid van de dieptemeter. Met andere woorden een onzin argument.

Afgestemde kring:

Inderdaad is er sprake van een resonantie kring, echter de frequenties waar een dieptemeter mee werkt zijn dermate laag dat een langere kabel nauwelijks een verstoring van het circuit vormt. Gewoon een questie van uitproberen, je kunt niets stukmaken. Als het niet werkt, wat zelden voorkomt, knip je dertig centimeter van de kabel af en probeert het opnieuw. Meestal werkt het dan wel goed.

En verder is Meidert Srang een goede electronicus op het digitale vlak, en een gewaardeerde sub-contractor, hoewel het al weer jaren geleden is dat we samenwerkte. Op analoog vlak heeft hij, laat ik het zo zeggen, wat minder ervaring.