Wanneer je de curve van de motor bekijkt loopt het vermogen / toerental t.o.v. elkaar redelijk liniair. Het koppel daarintegen het hoogste bij ca 3000 omw.min.
Misschien verklaart dit de door jullie genoemde verschijnselen.
Verder zijn er verschillen in de diverse 3GM30 motoren want bij sommige kun je een hoger toerental draaien (tot ca 3600 omw/min) waarbij een vermogen van ca. 27 pk gehaald kan worden. Het roken zou veroorzaakt kunnen worden door een niet ideale keuze van de schroef. Er kan dan het effect ontstaan van bv met je auto 50 km/uur rijden in de 5e versnelling. Ook een vervuild luchtfilter of een tekort aan verse lucht geeft dit verschijnsel. Wat mij wel op valt is dat de motor wat moeilijker start als deze echt koud is. Probleem met kw-pomp is mij onbekend maar tegen redelijke kosten kun je zo een ander Johnsosn pompje kopen bij Alpha in Nijmegen. Olieverbruik is 0,25 liter per 50 uur. Bij 1650 draaiuren totaal.
By the way, ik zat ook al tussen de Kawasaki`s en Ducati`s te zoeken naar een digitaal werkplaatshandboek van Yanmar. Groet K.I.