Beste medezeilers,
Welk toerental draait een Yanmar 3GM30 bij kruissnelheid van een knoop of 6,5 ???
Volgens het boekje mag het toerental oplopen tot 3400 rpm.
Is het normaal om 3000 rpm te draaien tijdens lang moteren?????
Alvast bedankt.
Toerental en snelheid hangen van meer factoren af. Type boot, gewich, lengtet en soort schroef/koppeling. Onze boot, s-spant zeilboot van 8,5 ton (10 meter), heeft een 17x13 met reductie 3,2-1 schroef en vaart met 2900 toeren 6,5 knopen.
Een yanmar MOET toeren draaien. Daar is hij juist voor gemaakt. Hij mag kortdurig 2600 toeren draaien en langdurig 3400 toeren. Wij varen veel op de motor (wij moeten 2,5 uur varen voor we op groot water zijn) en varen altijd tussen de 2800 en 3000 toeren.
Ik had twee jaar geleden dezelfde vraag. Kocht een boot waarmee de eigenaar nooit stevig door voer (ook Yanmar). Bleek later te komen omdat hij zo kon verdoezelen/uitstellen dat de koelwaterpomp vervangen moest worden. Deze trok het met minder toeren nog.
Yanmar dealer gaf dezelfde info: Deze motoren zijn heel goed in toeren maken. Volle bak ongeveer een uur en daaronder kan hij het gewoon langdurig doen. Wij varen nu regelmatig stevig door. Ook ongeveer 3300-2400 toeren. De motor is er schoner en vlotter door geworden en heeft geen schade, voor zover ik dat kan waarnemen.
Mijn 20 jaar oude Yanmar heeft alleen in de zomervakantie, als we op zee weleens een dagje door-motoren, als het niet waait, een kwart litertje nodig (PER JAAR). Verder varen we bijna ieder weekend. Geen idee hoeveel motoruren, voornamelijk zeil, maar we sparen hem zeker niet en varen meestal ver, op zee en wad. Ik vind dit géén verbruik voor zo'n oude motor.
Er komt ook geen vieze rook meer uit de uitlaat, wat wel het geval was, bij starten, toen hij nog niet boven de 2600 rpm mocht van de vorige baas…
Nou kan het lage verbruik ook aan die behandeling liggen… maar de dealer bevestigde dat Yanmar diesels geen enkele moeite hebben met langdurig tempo maken.
Die van mij begint dus wel wat te stinken en roken boven de 2500 rpm.
Bij starten rookt hij overigens niet.
Waarschijnlijk het probleem wat Paulus ook heeft gehad.
De motor verbruikt geen olie. Ik heb het tenminste nog niet hoeven bijvullen afgelopen jaar.
Ga vanavond maar eens tempo maken denk ik. Eens kijken hoe hij het doet.
Bedankt zover voor de tips.
Gr.
RB
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?