smeerreep

• Yamila

Hallo, wie kan mij uitleggen wat de smeerreep en de kraanlijn zijn? Ik heb het nodig voor een werkstuk voor mijn opleiding!! Alvast bedankt.

Yamila

• richard

Smeerreep is een term uit de zeilvaart die betrekking heeft op langsgetuigde schepen. De smeerreep dient om bij het reven van het grootzeil, het achterlijk en het onderlijk opnieuw strak te trekken op de giek. Wanneer er sprake is van een ‘doorlopende smeerreep’ fungeert hij tevens om het voorlijk strak te zetten. Het voorlijk wordt bij een niet-doorlopende smeerreep afzonderlijk strakgetrokken middels het doorzetten van de halsreep. Het is raadzaam om na het reven de smeerreep te zekeren met een z.g. steekbout.

www.wikipedia.nl

• Bert

En de kraanlijn is een lijn die achterop de mast vast zit en die helemaal tot boven in de mast loopt die verstelbaar is. Wanneer het grootzeil niet gehezen is houdt de kraanlijn de giek omhoog.

• Bert

Bedoel dat die achterop de giek vast zit.

• Cor

Of, een touwtje om het zeil op de giek te binden nadat het kleiner gemaakt is.

plaatje: www.vaartips.nl

Met de kraanlijn hijs je de achterkant van de giek op de gewenste hoogte.

• marksvrijheid

en bij gaffeltuig kun je dan de gaffel dippen

• Cor

Of de broek heien.

Cor

• marksvrijheid

:)

• lekkus

Volgens mij is het toch echt minder werk om deze 2 woorden in google in te typen. Maar waarschijnlijk is het hedendaagsonderwijs niet meer gericht op het zelf “onder” zoeken maar dient alles door anderen aangeleverd te worden.

lukkus

scholieren/studenten, je hebt er alleen maar last van.

• Cor

Wat een onzin! Als een kind of scholier een vraag stelt via google en krijgt termen als: langsgetuigde schepen, reven, het achterlijk en het onderlijk, doorlopende smeerreep, het voorlijk, niet-doorlopende smeerreep doorzetten van de halsreep, en zekeren met een z.g. steekbout op het woord smeerreep! en daardoor meer vragen krijgt dan een goed antwoord dan is het logisch dat men een andere weg zoekt. En dat kan prima via dit forum.

Ik heb er in iedergeval geen last van en bied graag de helpende hand. (:

Cor