Afsluiters afsluiten of niet ???

• freebird

Marc schreef:

>

> De wet van Murphy zegt dat het zeker is, dat je ooit zal

> vergeten, de afsluiter van de motorkoeling open te draaien

> als je wegvaart.

>

Klopt, is mij overkomen. Kostte een impeller. Het motor alarm ging keurig piepen en verder was er niets aan de hand (inter-cooler).

Omdat ik geen motorsleutel heb die ik bij de afsluiter kan opbergen heb ik overwogen om een microswitch door de afsluiter te laten bedienen en een lampje of zoemer te laten schakelen. Dit was echter toch mijn eer te na….

Standaard kijken of er water uit de uitlaat komt. @!#$ Murphy!

• BJ

Ik gebruik sowieso geen rubber slangen, het is al heel lang bekend dat die veel te kwetsbaar zijn. Ik gebruik gewapend kunststof vaan meerdere milimeters dik in combinatie met twee slangkoppelingen. Ieder jaar kijken hoe het er bij staat en zo gaat het al 15 jaar goed.

Over dat hevelen maak ik me ook geen zorgen, ik heb een direct gekoelde motor waar geen ontluchting is het koelcircuit zit. En nee, dat is in dit geval ook niet nodig.

En die verzekeraar… pff…. het maakt niet uit hoe de afsluiters staan ze zullen altijd alles proberen om vooral niet te hoeven betalen.

Je tip is wel een goeie, er van uitgaande dat je een motorsleutel hebt natuurlijk ;)

• Cor

Direct of indirect dat maakt niet uit. Van belang zijn de hoogte en injectiepunt van de uitlaatbocht boven de waterlijn en het volume uitlaatdemper. Als dat hoog genoeg is ook onder helling geen probleem.

Sleutel startaccuschakelaar mag ook.

Cor

• JR

Twee slangklemmen is, volgens mij, tegenwoordig voor de CE-normen zelfs verplicht. Goede slangklemmen snijden niet in de slang. Goede slang is gewapend en een paar mm dik.

Afsluiter van het toilet staat bij mij standaard dicht ivm gevaar van hevelen bij varen onder helling. Afvoer (2x) van de kuip MOET open blijven, hoe erg is het dan dat de koelwaterafsluiter ook nog open staat? Het filter boven de waterlijn monteren en jaarlijks, kritisch de staat van de slang beoordelen.

• Cor

JR

``Hoe erg is het dan dat de koelwaterafsluiter ook nog open staat? Het filter boven de waterlijn monteren.`` Dat dacht ik ook maar het helpt niet voor het hevelen. Om de impeller te controleren draaide ik eens de deksel van de wierpot los om deze leeg te laten lopen. Deksel weer vast, pomphuis los, maar het water bleef komen. De lengte van de waterkolom in de slang van het filter naar de koelwaterpomp was genoeg om de lucht uit het filter te trekken en water aan te zuigen, dus hevelen. De beluchter doet hier geen dienst om dat deze na de koelwaterpomp zit. Met andere woorden als mijn pomp gaat lekken dan blijft hij lekken.

Cor

• JR

Ik zie wat je bedoelt. Ik ga dit eens testen.

• R. vd Velden

Zijn er mbt de saildrive nog bijzonderheden ???

Ik sluit altijd alle afsluiters met uitzondering van de saildrive.

• Cor

In principe maakt dit niet uit. Maar als je kraan met een kunstof bovenstuk hebt herkenbaar aan de ronde (blauwe) draaiknop. Om afbreken te voorkomen liet ik deze zwaar draaiende kraan maar open.

Cor

• HansL

Bedankt allemaal voor de reacties……

Inmiddels hangt mijn startsleutel aan de afsluiter, het koperen kraantje, van de Yanmar Saildrive. Dit lijkt mij op dit moment de meest handige oplossing. Ik kan de motor alleen starten met deze sleutel ( de reserve zit veilig ergens anders opgeborgen)

Als ik weg ga zijn dus alle afsluiters gesloten.

Bij verblijf aan boord en korte perioden aan de wal laat ik alles open en staat de bilge pomp op stand by.

Op het asje van de afsluiter zit een soort van veertje, iemand enig idee welke functie dit veertje heeft ????

groet Hans

• marksvrijheid

koeling open laten staan?, als je er makkelijk bij kunt, lijkt mij dat je deze dicht zet. gemakzucht is een slecht argument

bilgepomp zou ik op aparte zekering zetten en deze moet natuurlijk kunnen lozen,