Afsluiters afsluiten of niet ???

  • Hans L

    Geachte lezers,

    Mijn vraag aan jullie is:

    Sluiten jullie allle !!! afsluiters af als je voor een paar dagen de boot verlaat of niet.

    Mijn dealer adviseerde mij om de aflsuiter van het koelwater van de motor altijd open te laten. ( zodat je hem bij starten niet vergeten kan)

    Maar als ik naar de slangen kijk met maar 1 slangklem denk ik dat het een risico met zich mee brengt.

    De bilge pomp kan ik op automatisch zetten maar dan moet ik spanning op het boordnet laten staan

    2e vraag dus wat doen jullie met de bilge pomp

    Bij voorbaat dank, een beginnende kajuitjacht zeiler

    Hans

  • BJ

    Ik laat ze open staan. Als al je bang bent dat de klem los schiet als de boot stil in de box ligt dan moet je volgens mij helemaal doodsangsten uitstaan als je aan het varen bent…. ;) Verder kan een tweede slangklem nooit kwaad natuurlijk.

    Een bilgepomp kan je op een aparte, kleine accu zetten zodat de rest van het boordnet wel uitgeschakeld kan worden.

  • Paulus

    Ik heb op alle doorvoeren twee slangklemmen, verdraaid t.o.v. elkaar. Toch doe ik alle afsluiters altijd dicht. Er zijn iets teveel verhalen van boten waar het mis gegaan is. De ellende die dat oplevert wil je niet meemaken. De afsluiter voor starten openen, de koelwaterstraal controleren na de start en de motortemperatuur in de gaten houden zijn na een tijdje een tweede natuur… Er kan immers ook altijd tijdens varen een verstopping ontstaan (wier, plastic zak enz.)?!

    Je kunt ook een motor- en/of koelwatertemperatuuralarm monteren, als je bang bent voor missers. Je komt er dan redelijk op tijd achter als de boel warm wordt. Hooguit kost het droogdraaien je dan een nieuwe impellor…

  • Rob

    Ik behoor ook tot de schippers die lui zijn en zet de afsluiters nooit dicht.

    Ook al omdat die niet echt makkelijk bereikbaar zijn.

    Wel controleer ik iedere winter de staat van de afsluiter en de slangen.

    Bilgepomp staat bij mijn schip standaard buiten de hoofdschakelaar om met een aparte zekering.

    Maar voor de koelkast blijft de hoofdschakelaar ook altijd aan staan.

  • BJ

    Maar als je rekening gaat houden met ‘iets teveel verhalen’ dan ga je toch de straat niet eens meer op??? Er wordt naar mijn idee al veel te veel op angst ingespeeld en daar heb ik niet zo'n behoefte meer aan. Uiteraard zal ik het nodige doen om problemen te voorkomen maar er zijn grenzen. Twee slangklemmen vind ik acceptabel maar het iedere keer dichtdraaien van afsluiters als ik wegga… nee.

    Overigens doe ik tijdens het varen wel iedere keer de afsluiters van het toilet keurig dicht.. :)

  • Cor

    Vorige week nog een koelslang in gekort die lekte welliswaar van de indirecte koeling maar toch. De slangklem had de slang beschadigd. Als je vertrouwt op één mm rubber onder de slangklem met scherpe randen prima toch dan draai je de afsluiters niet dicht. Dan heb je ook nog eens de kans op een nieuwe motor als deze gaat hevelen door een toevallig vuiltje op de klep van in de ontluchter. Ben benieuwd wat de verzekering zegt als het schip gelicht wordt met open afsluiters.

    Tip: om je koelwaterkraan niet te vergeten, berg je motorsleutel op bij de kraan.

    Cor

  • freebird

    Over hoeveel afsluiters hebben we het eigenlijk? Bij mij 2 voor het toilet, 1 voor de douche, 2 voor de wasbakken en 1 van de motor inlaat. 6 stuks. Na gebruik van de diverse ‘gemakken’ gaan de afsluiters dicht. De motor inlaat gaat open bij het weg varen en weer dicht in de haven. Toch geen moeite?

    Groet,

    Jaap

  • Marc

    De wet van Murphy zegt dat het zeker is, dat je ooit zal vergeten, de afsluiter van de motorkoeling open te draaien als je wegvaart.

    Daarom doe ik die afsluiter niet dicht. Het schat het risico van motorschade groter in, dan de kans dat er iets fout gaat met de slang.

    Ook de afsluiters van de kuipafvoer doe ik nooit dicht. Anders kan water het schip inlopen als het erg hard regent. Zo is het schip ontworpen.

    Wel kontroleer ik jaarlijks alle slangen, die slangen zijn van de beste kwaliteit en alles met dubbele klemmen.

    Alle andere afsluiters gaan altijd dicht als ik de boot verlaat.

  • richard

    BJ schreef:

    >

    > Als al je bang bent dat de klem los schiet als de boot stil in de box ligt dan moet je volgens mij helemaal doodsangsten uitstaan als je aan het varen bent…. ;)

    De meeste schepen zinken in de haven, en heel vaak door problemen met de afsluiters. Een accu is snel leeg als de bilgepomp het lekwater moet verpompen waarna de boot alsnog zinkt. Als er een lek ontstaat tijdens het varen ben je er meestel snel genoeg bij om maatregelen te treffen om grotere narigheid te voorkomen.

    Voor zeezeilers is het varen met gesloten afsluiters zelfs van levensbelang; mocht het schip door een brekende golf op zijn kop worden gezet is hij met geopende afsluiters snel gezonken.

  • Kaptein iglo

    De Wet van Nelson is zo mogelijk nog erger:

    Nelson said: Murphy is an optimistic !

    Ik laat alle afsluiters open en om de paar weken doe ik ze even dicht en weer open om ze gangbaar te houden. Groet. K.I.