Ben je verplicht een vaarbewijs te hebben als je met je eigen boot in de duitse / deense / noorse / engelse / franse / belse wateren vaart?
Je schreef “Vaarbewijs is iets Nederlands.” Nou dat is het dus niet, de Duitsers hadden het al veel eerder uitgevonden. Het was een van de redenen waarom zoveel Duitsers met hun bootjes naar Friesland kwamen. Ze konden of wilden geen vaarbewijs halen. En in Duitsland is het verplicht voor alle booten, geen uitzondering dus voor kleine bootjes zoals hier. Ook de belgen kennen een vaarbewijs. In Nederland is het vaarbewijs pas vele jaren later ingevoerd. Dus zo tiepies Nederlands is het echt niet.
Ik denk dat het vaarbewijs inderdaad iets typische nederlands is, met name dat je het pas nodig hebt als je schip sneller kan dan 20 kmh of groter is dan 15m.
Alsof je met langzamere of kleinere schepen geen ellende kunt veroorzaken aan jezelf en/of anderen.
Zoals KP als schrijft, begint Nederland (en B) zo langzamerhand een van de weinige landen te zijn waar je zonder enige proeve van bekwaamheid met tig m2 zeil of 20 ton staal het water op kan…..
Twintig ton en dan nog geen 15 meter lang??? Die zijn zeldzaam denk ik…. Maar ik denk dat het wel goed is dat je niet overal een ‘proeve van bekwaamheid’ voor hoeft af te leggen. Je mag tenslotte ook gewoon fietsen en/of voetganger zijn zonder dat je daar een verkeersbewijs o.i.d. voor nodig hebt. Zolang je de regels kent en je er aan houdt is het voldoende.
Het Nederlandse vaarbewijs heeft alleen geldigheid in NL. Dat is een beperking. Verder verkrijg je het door het halen van een theorie examen. Je kunt het halen zonder een stap aan boord van een schip gezet te hebben. Het ICC is wel algemeen erkend in de EU, maar elk land geeft dat op zijn eigen manier uit. In NL dus na het halen van vaarbewijs 1 of 2. In Engeland krijg je het bijv. al na afname van een zeer licht praktijk examen zonder theorie wat zeer weinig voorstelt. Zij hechten meer waarde aan het eigen RYA systeem (en terecht) en stellen het hebben van het Engelse Yachtmaster verplicht om rond te mogen varen in Engelse wateren. Vergelijkbaar met een rijbewijs wat ook echt kan worden ingetrokkken. In NL kan je vaarbewijs bij mijn weten niet worden ingetrokken na ernstige overtredingen (of wel?).
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?