nieuwe mast deel 2

• jan

dag allemaal,

De offertes voor de nieuwe mast zijn ondertussen binnen en ik val van m'n stoel.

Weet iemand of ik gewoon aan de mastbuis kan geraken, desnoods bij een fabrikant (vanwaar komen die masten trouwens) en ik kan toch gewoon alles nauwkeurig nameten, gaten boren en sleufjes maken en alle onderdelen van de oude mast, zoals valuitgangen, rolletjes, lummelbeslag, inclusief zalingen gewoon uitboren uit de oude mast en mits isolatiepaste en monell popnagels in de nieuwe mast plaatsen…Na reeds duchtig aan de slag te zijn geweest met glasmat en epoxy, schuurmachine en zes lagen gelshield en tweemaal antifouling kan dit toch niet zo onoverkomelijk zijn ?

Iemand adresje voor enkel mastprofiel, heb zo de indruk dat de mastverkopers in muiden en janssen tuigerij mij misschien niet zo graag zien komen…

• richard

Om wat voor een masttype gaat het? Een aantal fabrikanten zijn verdwenen of overgenomen door anderen.

Misschien eens informeren bij een leverancier als Selden, Z-spars of Hallspars?

• Cor

Niet verzekerd?

Kijk eens bij Neut masten of op Marktplaats.

Cor

• jan

dag allemaal,

de huidige mast (merk onbekend) is een verjongde mast maar wat men me nu meestal voorstelt is gewoon een mast die overal even dik is, de huidige mast is ovaal van vorm bij de basis en meet 10 cm bij 7 cm aan de mastvoet (en loopt vervolgens uit naar een ronde vorm bovenaan)

wat betreft de verzekering: neen, mijn eigen schade is niet gedekt: de boot is van de trailer afgegaan doordat de hele combinatie “in de knoop is geslagen”

• richard

jan schreef:

>

> de huidige mast is ovaal van vorm bij de basis en meet 10 cm bij 7 cm aan de mastvoet

Het zou een proctor 4028 profiel kunnen zijn:

http://www.proctormasts.com/

• KptnPlp

Dan zit er vast een plaatje van Proctor op de oude. Overigens, die Proctor masten kun je halen in Breukelen, bij Optiparts. De vertegenwoordigen proctor in Nederland.

Buiten het hoogseizoen kun je er vaak op wachten. Ze hebben geen kant en klare masten maar een soort recepten boek en een aantal standaard masten en, uiteraard een heleboel losse onderdelen. Het samenstellen van een mast gaat met allerlei handige hulpmiddeltjes en is in 15 tot 30 minuten klaar. Ik denk niet dat je door de montage zelf te doen veel bespaart, wel wordt je helemaal zelf verantwoordelijk voor montage fouten. Ik heb er daarom graag een half uurloon voor over.

Ik zou mijn proctor wedstrijdmast niet graag vervangen door een aluminium pijp. De buigeigenschappen zijn totaal anders als van zo'n mooie verjongde mast van Proctor/Selden.

• KptnPlp

BTW, je URL klopt niet, Proctor's head office & production plant zit als meer dan vijftig jaar in Engeland: http://www.seldenmast.co.uk/ (Na de dood van Ian Proctor overgenomen door Selden).

• AC

Jan, je zult je een nieuwe mast moeten kopen en je portemonnee moeten trekken. Er zit niks anders op. Half fabrikaten zijn niet aan te komen voor een particulier. Zou het wel lukken dan nog is het een afrader. Niet gaan klooien. Voor je het weet ligt je mast overboord of knalt de giek van de mast af bij windkracht 7. Ook heb je geen garantie als je zelf gaat knutselen.