haven Ameland

• Arjan

Wie kan mij meer vertellen over de haven op Ameland. Ik heb een diepgang van 140cm en wil hier graag naar toe.

• Paulus

Dat gaat lukken, Arjan… Da's het korte antwoord. Met normaal laag water staat er ongeveer een meter water in de haveningang. Zo voor de vuist weg tussen drie uur voor en drie uur na moet je wel binnen komen… Let wel effe op dat je niet naast de prikken stuurt, want dan loop je daar subiet vast. Heeft Sinbad nog aardig verhaal over.

Maar als je een kwartiertje neemt om uit te zoeken hoe je de diepte zelf uitrekent is dat erg nuttig. Iedere wadzeiler moet dat kunnen, omdat je hier wel een berekeningetje van iemand kunt krijgen waaruit een optimale vertrektijd blijkt, maar die berekening zal je als je wat vertraging oploopt aan boord opnieuw moeten doen.

Wat je nodig hebt is de te verwachten waterstand, zie www.getij.nl en een verse kaart Waddenzee Oostblad. Liefst ook een stroomtabel, zodat je kunt zien wat de stroming doet.

Een avondje met een wadzeiler om tafel en je leert veel (zie www.wadvaarders.nl).

Koop effe het boek van Jan Heuff: Vaarwijzer de Waddenzee… Staan prima aanwijzingen in voor tocht en getijberekeningen.

• Paulus

3 uur voor tot 3 uur na HOOG bedoelde ik uiteraard…

• Remco M

Ja, het is een groot probleem als je het na LAAG doet :)

• Bart

we hebben een echte kenner in ons midden, dat is te merken!!!

• Sindbad

Paulus schreef:

>

> Dat gaat lukken, Arjan… Da's het korte antwoord. Met

> normaal laag water staat er ongeveer een meter water in de

> haveningang. Zo voor de vuist weg tussen drie uur voor en

> drie uur na moet je wel binnen komen… Let wel effe op dat

> je niet naast de prikken stuurt, want dan loop je daar subiet

> vast. Heeft Sinbad nog aardig verhaal over.

Ja. Heb daar zeeeer vast gezeten aan BB-zijde li van de prikken. Pas op dus.

> Koop effe het boek van Jan Heuff: Vaarwijzer de Waddenzee…

> Staan prima aanwijzingen in voor tocht en getijberekeningen.

Jan Heuff echt kopen! En dan nog kan er “iets” gebeuren…..

Pieter

• Paulus

Nou ja, drie weken geleden daar met de klapkiel omhoog gewoon met laag water uitgevaren… Wie had er nog vragen over de voordelen van midzwaard? :D Maar je wordt wat slordig met zo'n ding.

• Paulus

Je had dus én het boek gelezen én opgepast én aan de verkeerde kant van de prikken gestuurd??? Tja, dan kan er inderdaad “iets” gebeuren… :D enne…. hoe ging dat spreekwoord ook weer? Iets van: “de beste stuurlui staan op de kant” ofzo? Nou ja, je hebt mooi wél de Waterkampioen gehaald, dat dan weer wel… Alleen ontmoedig je zo de mensen wel, doc… Als Arjan dat verhaal van al je strandingen tegenkomt durft 'ie vast die kant niet meer uit… hoewel: Arjan, het heeft ook wel weer wat hoor, vastlopen in de haven van Ameland. De havenmeesteres is érg aardig en héél snel bij je dan…

Maar Pieter… volgens mij is zo'n klapkiel voor jou gemaakt trouwens!

• Sindbad

Paulus schreef:

>

>

>

> Maar Pieter… volgens mij is zo'n klapkiel voor jou gemaakt

> trouwens!

Ik denk het ook…. bij mij moet het allemaal een beetje fool-proof zijn vrees ik.

• PeterZ

Is 3 uur na laag dat niet ongeveer het zelfde als 3 uur voor hoog? bij 3 uur dan hé want bij een andere duur gaat dat niet meer op :–)

Peter