ja en? je hoofd buiten steken als je honderd rijdt ook
Plop
>Lift ontstaat door dat het water de bolling van de lepel volgt.<
Ook een zeil werkt dus door de lucht af te buigen.
Deze afbuiging geeft een kracht,“”de zeilkracht“” Die haaks op het zeiloppervlak werkt. Simpel! en nu die luchtstroom nog vast houden.
Doe de lepelproef zoals Plop voorstelt eens met een peer. Met het steeltje naar boven volgt de waterstroom mooi het profiel. Omdat de krachten rondom gelijk zijn blijft de peer in de straal. De peer andersom, dan laat de waterstroom los omdat het water het profiel niet meer kan volgen en er ontstaat turbulentie.De kunst van zeilen is om de luchtstroom zolang mogelijk vast te houden en daardoor volledig te benutten.
De spankerzeilers die gebruik maakten van de staaltheorie hadden speciaal gesneden zeilen waarvan de bolling in het midden lag. De grootste kracht van deze zeilen werd geleverd aan de loefzijde. Zie het maar als het leeglopen van een ballon. Bij minder wind gebruikten ze traditionele zeilen.
Cor
chroodsijlvilozoov schreef:
>
> Ik spreek BerT niet tegen, maar Richard…..
Ik laat me met de juiste argumenten best overtuigen hoor! Wat de afstand tussen het zeilpunt en lateraalpunt betreft geloof ik je meteen. Maar ik neem aan dat bij het ontbinden van de krachten op beide punten toch een klein oploefend moment overblijft.
De reden dat het drukkingspunt van het tuig duidelijk voor het lateraalpunt moet liggen is dat bij een varende boot het lateraalpunt nogal wat naar voren schuift en het zeilpunt naar achteren.
Iets wat je duidelijk ziet bij zwakke wind, dan zijn de meeste boten licht lijgierig en dat wordt loefgierigheid bij veel wind….
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?