Diepgang

• Kaptein iglo

Steeds vaker zie ik op dit forum dat de (beperkte) diepgang van zeilschepen een rol speelt bij de aanschaf van een schip. Dat begrijp ik niet helemaal. De meest gangbare diepgang voor schepen tussen de 8 en de 12 meter ligt tussen de 1,5 en 2 meter. Waarbij over het algemeen hoe dieper de kiel, hoe beter het zeilt. Wat maakt het nou uit of je schip nu 1,5 meter of 1,85 meter diep steekt. Wie zeilt er nu op 35cm verschil ? Dat risico neemt toch niemand ?

Ik kan me voorstellen dat je in de Biesbos of in Friesland daar wat mee te maken heb, maar daar zijn schepen met een dergelijke diepgang toch te groot voor. Voor Zeeland en op zee maakt dat toch niet meer uit ? Benieuwd naar de argumenten. Groet K.I.

• erik

Op de waddenzee kan 40 cm het verschil uitmaken tussen vastzitten of nog vooruitkomen. Je hebt dan nog wat extra marge onder de kiel voor het geval het onverhoopt tegen mocht zitten.

• Cor

Voor Zeeland en de zee heb je een punt. Zouden wij daar liggen dan een diepe kiel. Ijsselmeer en het westelijk waddengebied wellicht een diepe kiel.

Maar wij, en niet zo sportief meer zijn het Ijsselmeer zat. Bij weinig of geen wind muggen, bij veel wind hotsen en botsen en dan nog veel varen in de groene erwtensoep. Wij hebben bewust gekozen voor tandemkiel 1.50m. dit geeft een groter vaargebied zonder noemenswaardig prestatieverlies. Wat zeilen betreft komen wij volledig aan onze trekken. Zijn de omstandigheden goed dan Ijsselmeer.

Anders komen wij op de Fleussen goed aan onze trekken. Het is overigens het enige meer in Friesland waar wij volop met meer wind durven te zeilen met onze boot. Maar minder dan 35 cm onder de kiel is geen uitzondering. De vaarten en kanalen geven ook veel mogelijkheden. Ook bij veel wind is er altijd wel een rustig plekje te vinden. Een te grote boot voor Friesland? wat ons betreft niet. En de liggelden, de helft van de kosten. Hiermee verdien je de meerprijs van de korte kiel binnen een jaar terug.

Cor

• ZeilDude

Mee eens KI.

Ik steek 2 m en de hoogte en snelheid die ik niet verlies op een kruisrak tov kimkielers of schepen met een ondiepe kiel vind ik veel belangrijker dan die paar (hele mooie) routes op het Wad die ik daardoor niet kan maken. Een goed zeilend schip gaat bij mij boven alles. Ieder zo z'n voorkeur.

• Mark

Het is toch wel een groot voordeel om met een wat kortere kiel tot aan de 1,5 meter diepte jachtbebakening te kunnen laveren op de randmeren en Gooimeer in plaats van “vast” te zitten aan de vaargeul.

• Bart

Beste Kaptein Iglo,

het verschil in aan de wind zeilen met een schip met een diepgang van 1.50 en een schip met een diepgang van 2.00 m is inderdaad te verwaarlozen. Juist daarom heb ik, met een vaste ligplaats in Zeeland (Goes) er een jaar of 5 gelden voor gekozen om mijn diepsteker (1.90) te vervangen voor een diepgang van 1.50 . Je vaargebied wordt hierdoor zoveel groter, je kunt je daar als diepsteker maar moeilijk een voorstelling van maken. Het verschil in het scherp zeilen zul je inderdaad merken als je met enige regelmaat een retourtje Nieuw Zeeland maakt anders is dat voor de doorsnee goedwillende amateur (wat we toch bijna allemaal zijn) echt te verwaarlozen. Juist ook in Zeeland kom je met een diepgang van 1.50 op plekken waar de massa echt niet weet te komen.

goede vaart

Vis stick

• Bart

nog even een aanvulling

ook met het invaren van leuke zeehavens, bv Blankenberge, Graveline of Saint Valerie en Caux, is een ondiepere kiel het verschil tussen uuuuuuuuuuuuuuuren blijven dobberen voor de kust of direct naar binnen kunnen (en een leuke terrasje pikken, maar dat terzijde)

Nogmaals gelet op het gebruik van vele van ons wegen de “nadelen” van een 1.50 kiel (als die er al zijn) bij lange na niet op tegen de nadelen van een 2.00 kiel

• Paulus

Mijn argumenten lijken sterk op die van Cor. Ik wil de zee over kunnen en lekker hard zeilen. Verder ben ik gek op kleine hoekjes en prutslootjes, daar wil ik altijd helemaal in. De natuur is daar dik genieten, geen televisie kan er aan tippen :D Die heb ik dus ook toen ik mijn boot kocht (er was zo'n ding aan boord) direct gesloopt. De mooiste ankerplekjes op de friese meren zijn alleen te bereiken met 80 cm diepgang. Op het Wad kom ik overal en kan ik droogvallen met een midzwaardboot en heb daar dus voor gekozen. Die leg je zo op het strand als dat zo uitkomt. Op zee gaat het zwaard eruit en steekt 'ie twee meter.

Waar ik dat niet kan gebruiken klap ik de boel op en geniet van plekken die ik met grote diepgang alleen maar in de verte zou kunnen zien liggen…

Ik kan me voorstellen dat op een lange reis een langkieler met behoorlijke diepgang comfortabeler in zee ligt en dat is ook wat waard. Bovendien zijn er voordelen te noemen van een wat lager liggende ballast. In de praktijk heb ik daar geen last van. Zou het ooit zo ver komen dan ga ik serieus kijken naar de jachten die Dick Koopmans ontwerpt: Zeewaardig, rustig in zee liggend, handelbaar, maar toch met een kiel-midzwaard… Als je eenmaal een ondiep schip gehad hebt, blijft het trekken.

• diebchangzvilozoov

Vaar al een jaar of 6 met een zwaardboot en wil nooit meer terug naar een vaste kiel, heeft teveel nadelen.

{kwoot}

> Ik kan me voorstellen dat op een lange reis een langkieler

> met behoorlijke diepgang comfortabeler in zee ligt en dat is

> ook wat waard.

{kwoot]

Een langkieler noem je een boot met een lange kiel in lengterichting.

gaat het hier niet over…..

(of bedoelde je het zo?)

• Sindbad

Mijn stalen S-spant heeft een diepgang van 120-180 cm (kielmidzwaard), en daar ben ik toch wel erg blij mee als we weer es schuivend over een wantij van het ene naar het andere waddeneiland hoppen. Toegegeven, er kleven wat nadelen aan (lastiger manoevreren in de haven oa) maar geen die niet met goed zeemanschap op te lossen zijn :)

Die paar extra centimeters maken de wereld verschil op de wadden en de (Friese) binnenwateren: het mooiste zeilgebied dat je je kan wensen toch?

Zolang we nog geen ambities voor wereldreizen hebben houd ik het graag zo. Alleen nog graag droogvallen erbij. Doe ik nu naar hartelust in de hal……

Pieter