Zelf 20 meter hardhout zagen?

• Richard

Ik wil graag een vlonder voor op de kuipbodem maken. Omdat de breedte van de bodem naar achteren smaller wordt, wil ik de latten ook graag van breed naar smal zagen. Als ik latten van 4 cm breed koop, betekent dat 20 meter hardhout zagen. Kan ik dat zelf doen met mijn eenvoudige cirkelzaag? Of kan ik beter een vakman vragen met professionele apparatuur?

• richard

Als je zelf een goede cirkelzaag hebt kun je het zelf doen. Je krijgt het dan zoals je het hebben wilt en het is een stuk voordeliger. Je zou een mal kunnen maken waar je de latten inklemt en een geleider zodat je ze in de lengterichting taps afzaagt (schulpen).

• raptor

ook met een goede decoupeerzaag gaat het snel mits het goede zaagje erin. Nabewerken met een bandschuurder voor het fijne werk. Cirkelzaag gaat ook wel maar alleen als je de zaag langs een geleider laat lopen en je voldoende oplegvlak hebt. Controle van een cirkelzaag is lastiger dan een decoupeerzaag. Ik werk alleen met Festo decoupeerzagen. Duur ding, meer dan 250 euri maar ik had een goedkopere AEG gekocht en die maar weggegeven aan zoon want het is geen festo. Geheim van werken met een decoupeerzaag is dat je een goede moet hebben die haaks blijft zagen ook in bochten en door dik hout en dat doet alleen een festo echt goed. Verder is het zaaks om zeer regelmatig zaagjes te wisselen zodat je met scherpe zaagjes werkt; botte zaagjes loppen ook uit de haak.

Pieter

• Erwin K

Hoi,

ik zou een zaagtafel zoeken als ik jou was. Je hebt tafels waar je de cirkelzaag in kan zetten. Dan kan je een strakke zaagsnede maken over een langere afstand.

Uiteraard wel de geleider goed instellen. Dit is overigens niet eenvoudig met een tapse opstelling dus ik zou wel een paar proef planken nemen…..

Met een decoupeer zaag krijg je naar mijn ervaring nooit een rechte zaag snede over een langere afstand.

succes,

Erwin