kajuitramen

• Sindbad

Dank heren!

De vraag is of 2-comp verf wel kan op Owatrol RLS (heb ik inderdaad een pot van staan). Iemand ervaring mee?

Fosfateren: hoe doe je dat? Is dat dat spul in die flesjes (Kurust etc)?

Epoxy heb ik ook aan gedacht.

Ik heb een beetje koudwatervrees begrijpen jullie wel….; heb dan ook geen zin die ruiten er volgend jaar weer af te halen.

En inderdaad, is Sika dan misschien wat te krachtig. Iemand concreet wat dan beter is? En goed combineert met evt later schilderwerk? Dus geen siliconen lijkt me.

Nog ideeen? Morgen moet ik aan de slag.

En verder ga ik inderdaad maar eens een perago aanschaffen.

• Wilfred

Sindbad,

Owatrol heeft een loodhoudende olie voor op staal (wel ongezond en slecht voor het milieu). Epoxy hecht daar op, als het goed genoeg is uitgehard. 2 comp PU waarschijnlijk ook.

Als je fosfateert hoef je niet meer te impregneren met Owatrol.

Stuur eens een mail naar Geert Smant om te vragen van hoe en wat met fosfateren.

Ik heb nog iets gelezen over spul om galvanische corrosie te voorkomen: chromaatpasta en duralac (misschien wel het zelfde).

Ik meen ook dat 3M een professionele kit heeft die wel afdicht, maar niet uithard.

Succes,

Wilfred

• Sindbad

Dank je!

groet

Pieter

• Evert Jan

Sindbad,

Het belangrijkst is het dat je het staal helemaal blank maakt. Met perago en lamellenschijf bijvoorbeeld. Nooit met een staalborstel. Deze maakt het alleen maar erger. Blank staal ziet er net uit als rvs. Geen zwarte stukjes meer dus.

Daarna lagen opbouwen met een goede epoxyprimer en aflakken.

Als je niet alle roest eruit krijgt en zwarte puntjes overhoudt is RLS(tegenwoordig CIP) een goede basislaag. Let op dit is een stuk minder duurzaam als de eerste methode.

Kitten heb ik geen verstand van.

Evert Jan

• Sindbad

Ik ben inderdaad aan het werk met de perago, en dan meteen na ontvetten epoxy-primer erop. Lijkt goed te gaan. Op advies van de werfbaas ga ik het kitten proberen met sikaflex; is volgens hem duurzaam en toch tzt wel weer los te krijgen als dat moet.

groet,

Pieter