kajuitramen

• Sindbad

Even aan de stalen jacht eigenaren (of zij die er verstand van hebben):

Terwijl jullie lekker in het water liggen, ben ik de kajuitramen eruit aan het slopen. Er zit wel enige roest onder (valt me eigenlijk nog mee), maar ik heb nu drie vragen:

-hoe het beste die rand kaal te halen; met slijptol, lamellenschijf oid?

-ik gebruik International tweecomponentenverf; is het voldoende meteen te gronden, of moet er nog iets speciaals anti-roest onder?

-hoe kan ik de ramen het beste kitten: met sikaflex, of met van dat speciale kitband (soort gummi aan de rol)? Mijn idee is Sika, eigenlijk.

Graag jullie advies.

Groet

Pieter

• hans

ik zou na het ontroesten eerst RLS van Owatrol aanbrengen

daarna je verfsystem

verder heb ik perfecte ervaring met de kit die door bijv Car-glas gebruikt wordt om aautoruiten te plaatsen

groet

Hans

• Peter

Sikaflex is zeker een mogelijke oplossing maar bedenk dat je het misschien nog ooit los wil halen voor onderhoud of reparatie. Daarom moet je misschien toch iets anders overwegen? Overigens zijn er talloze alternatieven voor sikaflex, net zo goed en een stuk goedkoper.

Voor het verven adviseer ik je om eens de website van International te bezoeken (of die van een van de andere merken). Daar staat mooi uitgelegd wat je zou kunnen doen. Je kunt er ook een boekje met adviezen, tips en truuks aanvragen.

• maarten

zo goed mogelijk ontroesten natuurlijk, het mooiste is een naaldenbikker op perslucht, anders misschien perago/lamellenschijf/haakse slijper met staalbostel.

Het belangrijkste: in ieder geval na ontroesten insoppen met Owatrol CIP, daarna

beginnen met een laag 2-componenten primer en daarna een aantal lagen 2-componentencoating. Hiermee heb ik goede ervaring. Succes!!!

• Joop

Hoi Pieter ,

Ontroesten met een perago , het zwarte moet uit het staal .

Goed ontvetten, dan zo snel mogelijk in de verf .

Ik heb mijn ramen er ook uit gehad , deed het wel een voor een , om het kale staal weer zo snel mogelijk in de verf te zetten .

Het staal heb ik een paar keer behandeld met correles, daarna twee keer grond, 3 keer lak.

Met syka zou ik het niet doen, mochten de ramen er een keer uit moeten heb je een probleem .

Vraagt het eens bij carglas, die hebben kit / lijm wat ook afdicht .

succes ermee.

Grt, Joop

• erik

“-hoe het beste die rand kaal te halen; met slijptol, lamellenschijf oid?”

Oid: gewoon met staalborstel en schuurpapier … . Daarna de kaalgehaalde plekken in de menie zetten, dan grondverf en een of tweemaal aflakken afhankelijk van de verf die je gebruikt.

Sikaflex is geen aanrader voor ramen. Heel moeilijk om het raampje er weer uit te krijgen zonder beschadigingen als het onverhoopt lekt en je moet de klus opnieuw doen.

• erik

“Oid: gewoon met staalborstel en schuurpapier … .” -> Plus krabber!

• Foppe

Heb vorig jaar met een dremel en een slijpsteentje het roest onder het potdeksel vandaan gehaald en behandeld met 2 comp. interprotect van International;tot nu toe geen roest meer gehad

• Kaptein iglo

Sikaflex is hiervoor heel goed toe te passen maar dan moet je wel werken conform de voorschriften. Dat betekend grofweg schuren, ontvetten, voorbehandelen met Sika en daarna de juiste Sikakit gebruiken. Doe je dat niet op de wijze en met materialen die Sika voorschrijft, dan is het mogelijk geen succes. Doe je het wel, dan werkt het perfect. Groet. K.I.

• Wilfred

Pieter,

Mij is het volgende geleerd. Roest smeer je in het staal bij schuren en borstelen met een haakse slijper. Ontroesten dus met naaldbikhamer (kom je ook nog een beetje in de gaatjes) of met een perago. Stralen kan natuurlijk ook, maar geeft veel rommel. je kan voor een gewone HD spuit een nozzel krijgen voor het nat stralen.

Als ik het staal kaal had, zou ik het in een epoxy zetten. Je kan ook nog eerst fosfateren. Dat is een zuur wat met het staal een harde laag geeft. Epoxy hecht er goed op. Die tip komt van Geert Smant van Scheepsverf.nl. Een kameraad van mij heeft zijn stalen schip op die manier gecoat. Heeft nog een fotootje van in de Zeilen gestaan. Aflakken met een goede 2 component PU oid.

Groet,

Wilfred