Financiering van een boot

• Arjan

Omdat ik een nieuwe (dure) boot wil gaan kopen, zal ik een deel moeten financieren. Wat zijn de ervaringen van u hierin? Waar moet ik op letten, welke valkuil moet ik vermijden?

Met welke maandlasten kan ik globaal rekening houden (uitgaande van E 100.000 financiering = 75%).

• ad

Lasten hangen af van de gekozen financiering:

overwaarde woning

jachthypotheek

doorlopend krediet

De eerste twee zijn het meest aantrekkelijk. Naast de notariskosten en de registratiekosten betaal je een relatief lage rente en kan je langlopende financiering sluiten.

rentetarieven tussen de 5,2 en 7% per jaar. Dus reken op 5 a 600 euro rente in de maand. Aflossing al dan niet noodzakelijk.

• Cor

Aankoop incl. kosten € 125.000 berekend over vijf jaar.

Uitgaande van een investering van totaal € 125.000,-

Scheepshypotheek (gegevens van internet)

Totaal financieringsbedrag € 100.000,00

Leningsdeel aflossingsvrij € 62.500,00

Leningsdeel met aflossing € 37.500,00

Rentepercentage 5,90 %

Rente € 491,67

Aflossing € 81,70

Totale bedrag per maand € 573,36

De volgende kosten zijn globaal :

Afschrijving eerste 5 jaar van een nieuwe boot 40%

afschrijving per maand € 833,-

Overige kosten: liggeld € 2000,- ;verzekering € 500,- ;onderhoud en stalling € 1000,- ;overige en pech € 500,-

Pak weg € 1500 tot € 1750,- per maand.

Cor

• Nick

Zo, daar moeten heel veel mensen maandelijks van rond komen, en vaak nog met minder!

• JR

Dank je Cor, dit wil ik helemaal niet weten!

Daarom vaar ik dus in een oud lijk! Bijna geen afschrijving …… helaas zijn de posten onderhoud en vooral ‘pech’ flink hoger.

• BJ

Dus na 5 jaar lang een bedrag ophoesten waar een gemiddeld gezin van moet rondkomen moet je ook nog eens 62.500 euro zien te vinden om je aflossingsvrije deel te betalen? Verbaast me niets dan een hoop mensen watersporters zien als Welgesteld Volk… ;)

• Rob Grootveld

Ach, dat kun je ook vinden van ‘vrijstaande of 2-onder-1-kap woning’ of 50K€+ auto bezitters……..

Je zal mij niet horen betogen dat iedereen een eigen schip kan exploiteren, maar uit eigen ervaring durf ik wel te stellen dat het voor meer mensen is weggelegd dan zij zelf denken. Is een kwestie van prioriteiten stellen: Waar geef je je geld aan uit?

Ik blijf het nog steeds kortzichtig vinden dat mensen je voor gek verklaren als je bereid bent om 1500 € /maand neer te leggen om een fraai schip te exploiteren, maar dat die mensen zelf met een stalen gezicht vertellen dat ze net een nieuwe auto van 50 K€ gekocht hebben (die per maand waarschijnlijk nog wel meer kost ……)

Bovendien was dat Arjan's vraag niet……

• Rob Grootveld

Zoals eerder gesteld, in volgorde van ‘interessant zijn:’

1: Overwaarde woninghypotheek benutten

2: Scheepshypotheek

3: Doorlopende krediet / persoonlijke lening

Voordeel 1 en 2 tov 3 is dat je de rente voor langere tijd vast kunt zetten.

Nadeel 3: Veelal hogere en variabele renten

De rente van 2 is iets hoger dan die van 1, maar het voordeel is dat je de zaak dan wel helemaal gescheiden hebt en kunt koppelen aan juridisch bezit (kadastrale registratie) en daarmee moeilijke vragen van de fiscus kunt voorkomen.

Of en in hoeverre je af wilt lossen hangt van persoonlijke omstandigheden (leeftijd, wat wil je nalaten etc) en de waarde van je schip af.

Ook de waardevermindering is zeer sterk afhankelijk van het soort schip. De praktijk laat zien dat een werfgebouwd schip veel meer z'n waarde houdt als een ‘productielijn’ model. De eerste jaren is de afschrijving het hoogst, daarna stabiliseert deze. Ik ken mensen die meer betaald hebben voor een 8 jaar oud schip dat dat het oorspronkelijk heeft gekost.

Mijn mening:

Zolang je er voor zorgt dat er na verkoop en aflossing geen restschuld overblijft is er niet zoveel aan de hand.

Zoals je ziet: Niet zo 1,2,3 te beantwoorden

Ik ben destijds naar de hypotheek adviseur op de hoek in het dorp geweest en die man vond het een uitdaging om een slimme constructie te bedenken …….

• Cor

Rob schreef,

>Maar uit eigen ervaring durf ik wel te stellen dat het voor meer mensen is weggelegd dan zij zelf denken. Is een kwestie van prioriteiten stellen: Waar geef je je geld aan uit?<

Zo zijn wij ook gevaren. Nu jaren geen kroegtijgeren, roken, af en toe een vakantie naar het buitenland en dure auto's zijn wij 8 boten verder met veel plezier in de watersport. Het meest plezier wellicht met het kleine opgeknapte kajuitzeilbootje met stahoogte op de knieën. De meeste boten hebben wij niet of weinig afgeschreven. We kochten op een enkele uitzondering na geen nieuwe. Ook ons huidige schip kochten we nog geen half jaar oud ruim 25% onder de nieuwprijs. Zo bouw je zelfs met een normaal inkomen langzaam een mooi schip op. Anderen (verstandiger) mensen deden dit met hun huis of de zaak.

Cor

• Blue Loeks Marine

Ben het met Rob en Cor eens, het is veelal een zaak van prioriteiten stellen waar je geld aan uitgeeft. De verkoopwaarde van je schip in de toekomst is echter moeilijk te voorspellen en soms heb je zelfs door omstandigheden het verkoopmoment niet in handen. Mijn ervaring is dat veel mensen zichzelf rijk rekenen, al dan niet aangespoord door verkopers, en een lust toch wel een last wordt. Zorg dus voor voldoende overwaarde naast je financieringsdeel. Groot schip, Klein schip, we krijgen allemaal dezelfde regen over ons heen voor de sluis.

Succes en wijsheid

arno