Ik vraag me af of een boot wel fysiek via Luxemburg geleverd hoeft te worden. Als ik onderdelen bij een Nederlandse agent koop krijg ik ze soms ook rechtstreeks uit het buitenland toegestuurd zonder dat ze eerst bij de agent zijn geweest. De nota krijg ik dan weer wel van de Nederlandse agent.
Een ander voorbeeld:
Ik kocht enige tijd geleden nieuwe zeilen bij een Deense zeilmaker (Internationaal wordt hij gezien als de beste zeilmaker voor mijn soort boot). Deze zeilmaker heeft agenten in vele landen. Hij heeft me uiteindelijk laten factureren door een van zijn agenten in een land met de laagste BTW, alsof ik ze daar ook besteld had. Na betaling aan die agent heb ik de zeilen rechtstreeks uit Denemarken toegestuurd gekregen. En daar is volgens mij niets mis mee.
Vrij verkeer van goederen betekend volgens mij dat ik rustig Engelse producten bij een Spaanse winkel mag bestellen. Via Internet is dat vij eenvoudig. Die Spaanse winkel stuurt mij een nota . Of de producten dan uit Spanje, Engeland of uit China verzonden worden (waar de Engelse fabrikant laat produceren) zal mij een zorg zijn. Zakelijk gezien heb ik alleen met die Spaanse winkel te maken (en dus met de Spaanse BTW).
Maar mischien moet je de vraag eens stellen op een juristen prikbord.