Wanneer geen BTW betalen bij nieuwe boot?

• Peter

Ik vraag me af of een boot wel fysiek via Luxemburg geleverd hoeft te worden. Als ik onderdelen bij een Nederlandse agent koop krijg ik ze soms ook rechtstreeks uit het buitenland toegestuurd zonder dat ze eerst bij de agent zijn geweest. De nota krijg ik dan weer wel van de Nederlandse agent.

Een ander voorbeeld:

Ik kocht enige tijd geleden nieuwe zeilen bij een Deense zeilmaker (Internationaal wordt hij gezien als de beste zeilmaker voor mijn soort boot). Deze zeilmaker heeft agenten in vele landen. Hij heeft me uiteindelijk laten factureren door een van zijn agenten in een land met de laagste BTW, alsof ik ze daar ook besteld had. Na betaling aan die agent heb ik de zeilen rechtstreeks uit Denemarken toegestuurd gekregen. En daar is volgens mij niets mis mee.

Vrij verkeer van goederen betekend volgens mij dat ik rustig Engelse producten bij een Spaanse winkel mag bestellen. Via Internet is dat vij eenvoudig. Die Spaanse winkel stuurt mij een nota . Of de producten dan uit Spanje, Engeland of uit China verzonden worden (waar de Engelse fabrikant laat produceren) zal mij een zorg zijn. Zakelijk gezien heb ik alleen met die Spaanse winkel te maken (en dus met de Spaanse BTW).

Maar mischien moet je de vraag eens stellen op een juristen prikbord.

• Sindbad

marksvrijheid schreef:

>

> je zou je vraag ook aan de belastingdienst kunnen stellen,

> zij weten veel

Ja. TEveel, wat mij betreft.

• Erwin K

Ik zou de huur van een vergelijkbare boot nemen.

Dus gewoon even kijken bij reguliere verhuurders en die prijzen als richtlijn aanhouden. Verder kan een accountant je veel beter op de hoogte brengen van de mogelijkheden. Je blijft dan ook netjes aan de goede kant van de regels.

Erwin

• Marc

Natuurlijk geldt dat ook bij koop van een schip in Kroatie. Je kunt zelfs een Bavaria BTW-vrij in Kroatie laten leveren en wegvaren. Probleem is, dat elk schip wat kinderziektes heeft en het beter is om eerst te testen. Erg lastig als je dan niet even terug naar de haven mag….

Vanuit Kroatie is het dichtsbijzijnde BTW-vrije land Tunesie. Dat is op zich een prima land, met grote jachthavens (en dus watersportbedrijven), waar je dus heel goed de 1e motorbeurt en kontrole kan laten doen.

Maar het is wel 1000 M. En Gibraltar is weer zo'n afstand….. Gibraltar was bezig zich aan te sluiten bij EU-btw-regime. Dan moet je via Marokko, kan wel maar dat is een klote-land.

De EU heeft de wet op de afstand-verkopen voor partikulieren, wat betekent dat je de BTW betaalt van het land vanwaar het goed verstuurd wordt. Dat was bedoeld voor postorderbedrijven en volgens mij geldt dat alleen voor goederen die voor zo'n soort verkoop geschikt zijn. Landen met hoge BTW willen immers niet dat iedereen alles uit het buitenland laat opsturen. Dus niet voor hele schepen.

Ik ben zelf betrokken geweest bij de BTW-vrije levering van een nieuwe Contest in Z.Frankrijk, die later als gebruikt schip in Spanje is ingevoerd. Contest in NL heeft ons over de BTW-vrije levering uitstekend geinformeerd. Dat kan dus ook de bouwer van jouw schip.

In elk land zijn inklaringsagenten. Als je de douane iets vraagt, verbinden ze door tot je bij iemand bent die heel ingewikkeld gaat doen. Zo'n agent kan je direct het goede antwoord geven. En je zou nu al zo'n agent in Split en Gibraltar kunnen bellen!

• Marc

Ik bedenk me net, dat Albanie weer toegankelijk is voor jachten.

Kan je daar vakantie houden en de boot laten overwinteren in Tunesie ( wordt veel gedaan) Overigens is ook Albanie een paar nachten doorvaren vanaf Split.

M

• Arjan

Dank je, Marc. Als ik het zo allemaal lees denk ik dat het erg veel rompslomp is. Ik zie dus maar af van een dergelijke constructie.

• Isabelle

Wij willen een. Wouwen boot uitklaren binnen de gestelde 150 dagen na aankoop. Er is nog een hoop onduidelijk, bijvoorbeeld hoe het zit met de Canarische eilanden. Moeten we daar uitklaren, of eerder al? Kan iemand ons advies geven?