nieuwe mast

  • jan

    Dag allemaal,

    door een ongeval is de mast van mijn boot ernstig zijwaarts gekromd (70 cm uit de lijn); ik vrees dat het een nieuwe zal worden, iemand goede adressen ?

    m.b.t. tweedehands via marktplaats nog niets gevonden, meet ongeveer 8.5 m lang en is verjongd en meet onderaan 10 cm bij 7 cm (ovaal), 1 paar zalingen

  • richard

    Als de mast alleen maar is verbogen en niet gedeukt of gescheurd is hij vaak nog wel te redden. Met wat vakkennis, geduld en wat grof geweld is de bocht er wel weer uit te krijgen.

  • kptnPlp

    Je kunt hem ook weer rechtbuigen. Daarvoor heb je nodig:

    - Twee stevige zaagbokken met twee kussens

    - Een een paar stevige mannen.

    Door de mast op strategiese punten te met de bokken te ondersteunen en er op slim gekozen plaatsen met een paar man stevig op te wippen krijg je hem wel weer recht. Je moet wel steeds kijken wat er gebeurt en zo nodig de bokken, de mast of de mannen verplaatsen, net zo lang tot ze weer kaarsrecht is. Het helpt als een van de mannen een goed timmermansoog heeft.

    En als het mislukt is er de verzekering……

  • Alex

    Zelfs al zou je de mast weer recht kunnen buigen dan is de mast verzwakt door a) het groffe geweld wat de buiging heeft veroorzaakt en b) het groffe geweld van het weer recht buigen. Niet aan beginnen dus.

    Voor je eigen safety is het beter om een nieuwe mast aan te schaffen. Selden heeft uitstekende masten, maar die kosten dan ook wat. Wat goedkoper volgens mij is Z-spar.

  • richard

    Alex schreef:

    >

    > Zelfs al zou je de mast weer recht kunnen buigen dan is de

    > mast verzwakt door a) het groffe geweld wat de buiging heeft

    > veroorzaakt en b) het groffe geweld van het weer recht

    > buigen. Niet aan beginnen dus.

    Je hebt eigenlijk gelijk maar het is ook afhankelijk waar de schade zich bevind. Niet ieder deel van de mast wordt even zwaar belast. Hoog in de mast zijn de krachten geringer dan ter plaatse van het lummelbeslag of de zalingen. Bij een doorgestoken mast is de dekdoorvoer vaak ook een zwaarbelaste plaats.

  • marksvrijheid

    als je een echte mooiweerzeiler bent op binnenwater, kun je de gok misschien nemen, maar stel je maar eens voor dat 't zaakje naar beneden komt ….

  • Peter

    Een aluminium mast wordt niet zwakker van (terug) buigen. Een mast wordt alleen verzwakt door schade zoals butsen en kerven.

    Heren, laten we nou geen onzin uitkramen maar ons bazeren op feiten en kennis van zaken. Masten worden wel vaker rechtgebogen door werven of tuigers. Er is geen reden waarom een amateur dat niet zelf zou kunnen doen. Je moet het natuurlijk wel met beleid doen, met lompe kracht bereik je niets.

    Als je aluminium excessief buigt wordt het brosser en moet moet het soms gegloeid worden maar zover komt het niet als een mast een beetje terug gebogen wordt. Mischien dat de metalurgen in deze groep er nog iets meer over kunnen vertellen?

  • Kaptein iglo

    Feiten ? Als een alu mast gebogen wordt en in kromme toestand blijft staan is de structuur het materiaal beschadigd en dus verzwakt. Materiaal heeft een rekgens bv 0,2%. Blijf je daar onder is het geen probleem (mast komt in orginele positie terug) ga je daar overheen (mast blijft krom) dan is het materiaal beschadigd. Simpel he ? Neemt niet weg dat je nog jaren plezier kan hebben met een weer rechtgebogen mast, maar deze is wel verzwakt.

    Waarom zou bij een (doorgestoken) mast bij de dekdoorvoer extra belast zijn? Ik zou juist denken dat daar geen enkele andere kracht anders dan gelijk in de gehele mast op zou treden.

    Groet. K.I.

  • bon

    Als die mast alleen verbogen is (over een relatief lange afstand) kan je proberen hem recht te buigen. Maar als er een knik in zit, is hij niet meer te redden.

  • richard

    Kaptein iglo schreef:

    >

    > Waarom zou bij een (doorgestoken) mast bij de dekdoorvoer

    > extra belast zijn? Ik zou juist denken dat daar geen enkele

    > andere kracht anders dan gelijk in de gehele mast op zou

    > treden.

    Mastbuiging wordt veroorzaakt door krachten die werken op de mast (kracht x arm = moment). Een drukkracht in het hart van de mast kan de mast ook laten knikken (knikmoment).

    Bij de dekdoorvoer heb je een inklemming, ter plaatse van een inklemming is een moment altijd groot. Ter plaatse van het lummelbeslag wordt de mast naar voren gedrukt door de horizontale component van de kracht op de neerhouder. Dat geeft daar ook een maximum in de momentenlijn. Door het zeil worden de krachten veel gelijkmatiger verdeeld zodat daar geen pieken ontstaan. De mastvoet en de masttop zijn de scharnierpunten, daar is het moment 0.

    Op de aangrijpingspunten van de stagen heb je de punten waar de krachten van de mast worden overgedragen naar de verstaging, de krachten worden zo ontbonden dat de trekkrachten worden opgenomen door de verstaging, de drukkrachten door de mast.

    Wil je een beeld hebben van het krachtenspel in een mast en verstaging kun je het oprichtend moment van je schip bepalen, dat is ook het maximum dat door de verstaging moet worden opgenomen (rekening houdend met enige traagheid).

    Het moment wordt overgebracht op de verstaging waarbij het oprichtend moment gedeeld door de afstand tussen de mastvoet en de wandputting een idee geeft van de spanning die door het in de verstaging wordt opgenomen.

    In de mast is een tegengestelde drukspanning aanwezig vermeerdert met de som van de valspanningen (bij de grootzeilval dus 2 maal de spanning die je met de lier op de val hebt gezet).

    Door de valspanning heb je best wat compressiekrachten in je mast. Bij de punten waar uitwendige krachten dwars op de mast werken kan de combinatie tussen het knikmoment door de compressie en de bij het lummelbeslag (mastdoorvoer, zalingen, enz.) ontstane pieken in het buigend moment best wel ergens te groot kunnen zijn.

    Bij een kromme mast is het materiaal door de vloeigrens gegaan. Dat wil nog niet zeggen dat het materiaal is verzwakt, meestal is het zelfs sterker. Betonstaal heeft ook een veel grotere treksterkte dan gewoon staal. Maar materiaal dat door de vloeigrens is gegaan is brosser en heeft ook minder reserve voordat het breekt.