Diep of ondiepe kiel?

• Frank

Natuurlijk zit er verschil in hoe hoog je kan varen. Ga je voor wedstrijden is diep het beste. Maar zijn er verder nou nadelen te verzinnen van een ondiepe kiel? Behalve wat hoogte verlies scherp aan de wind kan ik eigenlijk niets verzinnen.

Voordeel van ondiep: meer “vaar” mogelijkheden, rustiger in golven, meer afmeer plaatsen…..

Nadeel van ondiep: meer verlijeren als je scherp aan de wind vaart en verder?

Gr,

Frank

• Bart

Ik vaar zelf naar volle tevredenheid een schip met een ondiepere kiel. Onze 34 voeter steekt 1.50 cm (het is overigens maar wat je ondipe noemt). De eventuele nadelen van een ondiepere kiel zijn voor de afstanden die ik vaar (grof weg tussen noord frankrijk en Zweden) van nul en generlei waarde. Ik kan mij voorstellen dat als je naar de andere kant van de bol wilt zeilen die ene extra graad hoogte winst is en relevant kan zijn. Echter voor de doorsnee zeilers is dat echt flauwekul.

Het groete voordeel van edeze ondiepere kiel is dat je op zoveel meer plaatsen kan komen. Of dat nu Friesland is of het Veerse meer, je komt bijna altijd aan wal en op plekken die voor diepstekers onbereikbaarzijn. Ook op de eilandjes in beide provincies kan ik gemakkelijk komen. En dat vind ik ook de charme van het varen.

Ik heb mijn schip in Scheveningen liggen en vaar dus regelmatig op zee. Ik kan niet anders beweren dan dat ik een fantastisch scherp zeilend jacht heb waar ik meningeen mee uit zeil.

Het betreft overigens een Elan 34 met een diep van 150 cm.

Mi. een ABSOLUTE AANRADER. Helaas voor je, mijn schip is niet te koop

• Paulus

“Only fools and regatta men sail against the wind”…

Hoor je bij de bovenste groep, neem dan een diepe kiel, geniet er van, maar accepteer dat je niet overal kunt komen. Ik vaar zelf met een midzwaard en wil niet meer anders. Minder stress over ondieptes, vele malen groter vaargebied en op het Wad vaar ik diepe schepen eruit omdat ik over de platen kan, terwijl de ‘regatta men’ tussen de tonnen aan het hakken zijn. Hoog aan de wind en spectaculair, dat wel…

Natuurlijk zijn er momenten dat het jammer is iets minder hoog te kunnen lopen. Maar de extra mogelijkheden maken dat meer dan goed. Het kiel-midzwaard is een oplossing om ‘the best of both’ te genieten. Ook een vaste ondiepe kiel zeilt zeer acceptabel.

• Cor

Frank,

Een paar graden hoger aan de wind of 5 min later op uren varen aan de overkant, het zal mij worst wezen. Niet kunnen varen is veel erger.

Ongetwijfeld zijn wij niet de enige die het Ijsselmeer meer steeds meer gaan mijden. Afgelopen Pinksterweekeinde met prachtig zeilweer het Ijsselmeer en de Wadden werden bezocht door een massaal aantal zwarte eendaagsinsecten. Afgezien van de fysieke hinder laten deze vieze vlekjes op de zeilen achter. Andere dagen met windstil weer bast het van de groene Ijsselmeermuggen. En in het najaar vaar je in de erwtensoep en stinken de havens van de blauwalgen. En dit alles wordt met het jaar erger. Waait het harder dan 5Bf dan is het hobbelen en knobbelen. Wij varen graag op het Ijsselmeer als de omstandigheden goed zijn. Maar zijn erg blij met onze tamdemkiel van 1.50m en dat we Friesland in kunnen. Terwijl het Ijsselmeer en de Wadden met de Pinksteren overvallen werden door het vliegend gespuis en velen daarom niet uit vaarden, zeilden wij heerlijk en ongemoeid op de Fluessen.

Om op je vraag terug te komen. Nadelen aan een ondiepe kiel? ja, hij kost meer dan een diepe kiel.

Cor

• BerT

diep of ondiep?

Bart ga eens een wedstrijdje zeilen met een Elan 34 met diepe kiel.

Het verschil is veel groter dan je denkt.

Bij de First 31.7 vaar je met ondiepe kiel ver achteraan.

Maar als je geen wedstrijden zeilt kom je met een ondiepe kiel heel goed uit.

• hans

ik heb al 40.000 mijl ervaring met een liftkiel,

gewoon lekker rechtstandig droogvallen en vaaeigenschappen van een kielschip.

Ik sluit me overigens aan bij de opmerking wat besparende tijd uitmaakt op grotere afstanden, per slot van rekening is de groep fanatieke wedstrijdzeilers minder groot als de groep die vaart om te onthaasten

een welvarende groet

hansPaulus schreef:

>

> “Only fools and regatta men sail against the wind”…

>

> Hoor je bij de bovenste groep, neem dan een diepe kiel,

> geniet er van, maar accepteer dat je niet overal kunt komen.

> Ik vaar zelf met een midzwaard en wil niet meer anders.

> Minder stress over ondieptes, vele malen groter vaargebied en

> op het Wad vaar ik diepe schepen eruit omdat ik over de

> platen kan, terwijl de ‘regatta men’ tussen de tonnen aan het

> hakken zijn. Hoog aan de wind en spectaculair, dat wel…

>

> Natuurlijk zijn er momenten dat het jammer is iets minder

> hoog te kunnen lopen. Maar de extra mogelijkheden maken dat

> meer dan goed. Het kiel-midzwaard is een oplossing om 'the

> best of both' te genieten. Ook een vaste ondiepe kiel zeilt

> zeer acceptabel.

• Bart

Ik wil niets lelijks schrijven over een First en zal dat ook niet doen. Ik weet wel uit eigen ervaring dat het verschil tussen een diepe en een ondiepere kiel (binnen de marges der redelijkheid) voor een Elan 34 een verwaarloosbaar verschil is.

Ik vaar nl regelmatig met een vriend van mij mee die een Elan heeft met een diepere kiel (ik meen dat hij 1.70 oid steekt).

Maar goed ieder zijn meug.

Overigens onderstreep ik het nadeel van een ondiepere kiel. Deze is inderdaad een (flink) stuk duurder dan een ondiepere kiel.BerT schreef:

>

> diep of ondiep?

>

> Bart ga eens een wedstrijdje zeilen met een Elan 34 met diepe

> kiel.

> Het verschil is veel groter dan je denkt.

> Bij de First 31.7 vaar je met ondiepe kiel ver achteraan.

>

>

> Maar als je geen wedstrijden zeilt kom je met een ondiepe

> kiel heel goed uit.

• Paulus

Wad druk? Insecten? In datzelfde weekend voer ik in het Eierlandse gat. Alleen te komen overzee (lees wel de waarschuwing op de kaart) of met ondiepe kiel… Er voer zegge en schrijven 1 andere boot en de insecten waren vermoedelijk naar het Ijsselmeer gevlucht met zout in hun oogjes…

Cor schreef:

Afgelopen Pinksterweekeinde met

> prachtig zeilweer het Ijsselmeer en de Wadden werden bezocht

> door een massaal aantal zwarte eendaagsinsecten. Afgezien van

> de fysieke hinder laten deze vieze vlekjes op de zeilen

> achter. Andere dagen met windstil weer bast het van de groene

> Ijsselmeermuggen. En in het najaar vaar je in de erwtensoep

> en stinken de havens van de blauwalgen. En dit alles wordt

> met het jaar erger. Waait het harder dan 5Bf dan is het

> hobbelen en knobbelen. Wij varen graag op het Ijsselmeer als

> de omstandigheden goed zijn. Maar zijn erg blij met onze

> tamdemkiel van 1.50m en dat we Friesland in kunnen. Terwijl

> het Ijsselmeer en de Wadden met de Pinksteren overvallen

> werden door het vliegend gespuis en velen daarom niet uit

> vaarden, zeilden wij heerlijk en ongemoeid op de Fluessen.

>

> Om op je vraag terug te komen. Nadelen aan een ondiepe kiel?

> ja, hij kost meer dan een diepe kiel.

>

> Cor

• Cor

Zowel op Ijsselmeer en de Wadden zaterdagmiddag. En wel plaatselijk.

Waar ze vandaan komen? Maar de rouwvliegen kunnen bar slecht vliegen. “Ze willen natuurlijk niet in water vallen, dus laten ze zich vallen en laten zich amper meer los.”Alsof ze zuignapjes hebben, zo blijven de beestjes op je huid en zeil plakken. Rol je zeil niet in met de vliegen, want de vlekken krijg je er niet meer uit. Of weet iemand de oplossing?

Ook de opvarenden van de veerboot tussen Terschelling en Harlingen hadden er de afgelopen dagen last van. Op zondag zagen de bankjes op het bovendek zwart van de insecten en zaten de passagiers vrijwel allemaal binnen. De vliegen zijn tot ongeveer juni actief. In augustus kunnen ze opnieuw je plagen en verjagen. Dan komt de tweede generatie van dit jaar tevoorschijn.

Niet geheel uit eigen Duim!

Voor het complete verhaal zie:

Leeuwarder Courant (Truus Duisterwinkel)

Om terug te keren naar ondiepe kiel.

De lift is bij weinig snelheid wat minder

Manoeuvreren is lastiger de draaicirkel is groter. Ook bij het vastlopen onder helling krijg je door meer grondcontact het schip wat moeilijker gedraaid door de wind. Het gewicht is bij een ondiepe kiel veelal wat groter waardoor de snelheid iets lager. Bij goede ontwerpen maakt het voor de stabiliteit en de zeileigenschappen op snelheid weinig uit. De test van de diepe versa tandemkiel van Etap is hier een mooi voorbeeld van.

Cor

• joep

Ik zweer bij een kiel met midzwaard. Alle voordelen zijn al opgesomd. Neem daarbij een strijkbare mast en werkelijk alles is bevaarbaar. Op groot water zeilen is op zijn tijd leuk, maar de kleine watertjes verkennen zonder gehinderd te worden door hoogte van de bruggen of diepte van het water, is een genot.

Een Feeling gedraagt zich ook op zee grandioos. Die Fransen weten hoe een zeegaand jacht gebouwd moet worden.