Kajuitzeilboot ombouwen tot trimaran

• Bob G.

Heeft iemand ervaring met het ombouwen van zijn kajuitzeilboot tot catamaran of trimaran? Ik meen me te herinneren dat zo'n verbouwing wel eens is uitgevoerd, waarbij de vinkiel wordt verwijderd en uitschuifbare of scharnierbare drijvers worden gemonteerd. Dit lijkt mij zeer aantrekkelijk en zit dan ook in gedachten met zo'n verbouwing te spelen.

Mijn boot is 8 meter lang en denk aan drijvers van 9 meter met drie scharnierpunten, zodat de drijvers ingetrokken naast de boot liggen om toch redelijk normaal in havens terecht te kunnen. Wie o wie heeft ervaring hiermee of heeft tips die leiden tot de aanhouding, uhh sorry, tot een contact met degene die ook zoiets heeft gedaan, werktekeningen o.i.d.? Het geheel moet zeker zeewaardig uit de bus komen.

Ben heel erg benieuwd en google intussen verder (tot nu toe zonder resultaat).

• Arjan

Het lijkt mij onmogelijk en daarbij: waarom zou je dit doen?

• Bob G.

Onmogelijk bestaat niet. Een trimaran steekt minder diep, kan gemakkelijk droogvallen en is behoorlijk wat sneller, maar er zijn waarschijnlijk nog legio andere voordelen te noemen.

• Erwin K

Wat voor schip heb je?

Ik denk dat je vooral rekening moet houden met de constructie van het schip waarmee je start. Wrangen, balken, verstevingen enz. Dan kan je gaan bepalen waar je evt drijvers gaat bevestigen.

Of het allemaal de moeite waard is???

SuccesBob G. schreef:

>

> Heeft iemand ervaring met het ombouwen van zijn

> kajuitzeilboot tot catamaran of trimaran? Ik meen me te

> herinneren dat zo'n verbouwing wel eens is uitgevoerd,

> waarbij de vinkiel wordt verwijderd en uitschuifbare of

> scharnierbare drijvers worden gemonteerd. Dit lijkt mij zeer

> aantrekkelijk en zit dan ook in gedachten met zo'n verbouwing

> te spelen.

> Mijn boot is 8 meter lang en denk aan drijvers van 9 meter

> met drie scharnierpunten, zodat de drijvers ingetrokken naast

> de boot liggen om toch redelijk normaal in havens terecht te

> kunnen. Wie o wie heeft ervaring hiermee of heeft tips die

> leiden tot de aanhouding, uhh sorry, tot een contact met

> degene die ook zoiets heeft gedaan, werktekeningen o.i.d.?

> Het geheel moet zeker zeewaardig uit de bus komen.

>

> Ben heel erg benieuwd en google intussen verder (tot nu toe

> zonder resultaat).

• Cor

Bob,

Een uitdaging alleen als je kennis van zaken hebt. Maar dan nog met zeer veel risico's. Realiseer je wel dat je investering in tijd en geld verloren is. En als het lukt wat ik ernstig betwijfel dan heb je een moeilijk tot onverkoopbaar schip.

Kijk eens de hoeken van de jachthavens daar staan nogal wat misbaksels. Je mag ze mee nemen voor een sloopprijs en na betaling achterstallig liggeld.

Succes

Cor

• kptnPlp

Vraag eens advies aan een gekwalificeerd scheepsarchitect. Die heb je zo-ie-zo nodig voor dit soort ingrijpende klussen. Het zou me niets verbazen als de uitkomst van dat gesprek is dat nieuwbouw goedkoper is. In elk geval leidt nieuwbouw tot een beter schip.

• Kaptein iglo

Het lijkt mij een waanzinnig plan. Het ontwerp van je boot is volledig gericht op de huidige toepassing. Hierbij gekeken is naar de rompvorm en het krachtenspel dat op de diverse onderdelen komen. Dat ga je allemaal overboord gooien. Tevens is er nooit rekening gehouden met het gewicht. Dat gewicht is van groot belang om een Trimaran een beetje redelijk te laten zeilen. Mijn verwachting is dat je na de ombouw van je boot nooit een redelijk zeilende Trimaran krijgt en het orginele scheepje totaal vernield is. Mocht je het wel gaan doen, laat het ons weten want dat wil ik wel volgen. Veel wijsheid toegewenst en gegroet. K.I.

• sijlvilozoov

Uitsluitend als het een zeer slank en licht bootje is, maak je een kans dat het redelijk zeilt.

Daarnaast zal het tuig ook flink vergroot moeten worden (natte oppervlak wordt veel groter en dat moet gecompenseerd worden) met enorme kosten.

Ik zou het alleen overwegen als je met iemand bent die absoluut niet tegen helling kan….

• Beus

Gaat niet lukken voor wat betreft de voordelen van een trimaran.

Een trimaran is geen monohull met twee drijvers.

Enige mogelijkheid; Verkoop je monohull en koop een trimaran!

• Erwin K

Dit lijkt me inderdaad de beste oplossing…….

maar als je het toch doet laat dan weten hoe het gaat.

Succes,

Erwin