Ik ben bezig met mijn boot te verkopen aan een Italiaan, waarna de boot dus naar Italië vervoerd zal gaan worden. Met welke regels moet ik rekening houden? Wat zijn de ervaringen met iets dergelijks?
Jij hoeft nergens rekening mee te houden. Jij verkoopt je boot in NL, ontvangt de koopprijs en that's it. Geen verschil met verkoop aan een Nederlander. Wil de Italiaan hem in Italie invoeren over weg of over zee dan doet hij dat op eigen naam en eigen risico. Daar heb jij part noch deel aan. Wel zal de Italiaan aan moeten tonen dat de BTW in NL is betaald om Italiaanse BTWheffing te voorkomen. Aan dat bewijs zou je hem kunnen helpen. Ook kun je je behulpzaam opstellen, mocht hij nog een ander document nodig hebben, maar dat hoeft dus niet.
Psies……
En ik denk zelfs, dat de gemiddelde Italiaan iets eerlijker en betrouwbaarder is dan de gemiddelde Nederlander.
Maar op marktplaats krijg je standaard een grote waarschuwing als je een bod uit buitenland krijgt. Want die bieders zijn geen gemiddelde landslieden.
Dus let een beetje op, misschien kan je het best iets kosten maken en een professionele partij als een makelaar of notaris er tussen te plaatsen.
succes MoR
Helkemaal waar. Ik heb vorig jaar nog een van mijn boten verkocht aan een Deen. Na de extra's aangeprezen en verkocht te hebben heb ik hem nog een kopje koffie aangeboden en daarna vriendelijk uitgezwaaid nadat de transactie kontant voldaan was. (Wel eng om met zoveel geld over strata te moeten). Zakelijk gezien is Europa één land. Ik weet zelfs niet of hij heelhuids in Denemarken is aangekomen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?