Deze stuurautomaat toegepast op een Beneteau 331 met hefkiel geeft na enkele minuten slingers van 20 gr. SB naar 20 gr. BB. Alle instellingen getest, geen verbetering. Importeur geeft (nog) geen reactie. Wie heeft ervaring hiermee?
Kan je ook niks vinden onder de faq bij www.holland-nautic.nl. daar stond ondermeer deze vraag:
–
Mijn boot slingert na koerscorrecties of blijft slingeren of gaat steeds meer slingeren totdat we complete slagen maken.
Verlaag de “ruddergain” van uw stuurautomaat. De rudder gain is een instelling die de piloot aangeeft hoeveel uitslag het roer moet maken voor een koers-correctie of wijziging. Indien deze te hoog afgesteld staat kan de boot gaan slingeren als de stuurautomaat is ingeschakeld. Het terugzetten van de ruddergain lost dit op. Vanuit de fabrieksinstellingen staat de rudder gain standaard op vijf. Dit is redelijk voor motorboten, voor zeilboten blijkt dit vrijwel altijd te hoog, voor zeilboten is ruddergain 2 tot 3 het meest voorkomend.
–
groet,
Richard
Wij hebben ook een ST4000 gehad maar nu een S1 (met stuurcomputer). Dit geeft een spectaculair verschil en werkt ongelooflijk veel beter.
Instellingen aan de rudder gain en sea state kunnen wellicht verbetering geven maar ook even controleren of er geen metalen delen in de buurt van de Fluxgate terecht zijn gekomen. tenslotte kan het ook nog zijn dat SB en BB omgewisseld zijn waardoor de werking omhekeerd is en het steeds erger wordt. Succes en gegroet,K.I.
Richard heeft gelijk. Je hebt te veel versterkingsfactor in de regelkring. Je moet dus gewoon de ruddergain terugschroeven (zou 3 proberen evt 2) Moet gewoon goed werken, ook zonder extra roerstandaanwijzer. Ik heb de 4000+ al sinds '99 op mijn dufour 36 classic en werkt perfect mits goed ingesteld. Succes, Martin.
Bdankt voor het advies. Ik heb inmiddels het fluxkompas opnieuw gecalibreerd.
Er bleek een deviatie van 20 gr. !!! te zijn ontstaan. Was niet zo! Na diverse plaatsen uitproberen teruggebracht tot 9 gr. Daarna uitgeprobeert op de motor met 2 en 5 Kn., geen wind. Resultaat veel beter. Nu nog onder zeil proberen. Ben nu optimistisch!. Dank voor meedenken.martinique schreef:
>
> Richard heeft gelijk. Je hebt te veel versterkingsfactor in
> de regelkring. Je moet dus gewoon de ruddergain
> terugschroeven (zou 3 proberen evt 2) Moet gewoon goed
> werken, ook zonder extra roerstandaanwijzer. Ik heb de 4000+
> al sinds '99 op mijn dufour 36 classic en werkt perfect mits
> goed ingesteld. Succes, Martin.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?