Inderdaad de ballast/gewichtratio is niet hoog zelf erg laag. dat heeft zijn voor en nadelen. Dit komt meer voor bij moderne bijna platbodem ontwerpen met veel vormstabiliteit. Dit heeft zijn voor en nadelen. Blijft dat deze ontwerpen aan de CE A categorie voldoen.
Het gewicht neemt door apparatuur volle tanks en bemanning en dergelijke ca. 500 tot 1000 kg toe bij een 34tiger.
Maar ik ging uit van een standaard schip schoon aan de haak of wel de brochure specificaties
Om nogmaals het vermoeden van Frank te bevestigen het volgende.
Bavaria 34 ca. 2000: waterverplaatsing 4500 kg, balast 1800 kg, boot 2700 kg.
Bavaria 34 2008:waterverplaatsing 5700 kg, balast 1440 kg, boot 4200 kg.
Dehler 34 2008: waterverplaatsing 5100 kg, balast 1850 kg. boot 3250 kg.
Opmerkelijk is het verschil bij de twee 34tigers van Bavaria n.l. 1500 kg De nieuwe Bavaria 34 heeft 55% meer gewicht zonder de kiel. En dit is hoofdzakelijk polyester. Het interieur is zelfs minder massief en waarschijnlijk lichter. Wel is het schip 10 cm. breeder geworden.
Bavaria 37 lagoon 7100 kg
Bavaria 37 2000 5360 kg
Bavaria 37 2007 6900 kg
De ontwerpers J&J zullen hun bedoelingen gehad hebben waar wij alleen maar naar kunnen gissen.
Cor