waypoints ijsselmeer

• frank

Beste GPS-gebruikers,

Rijkswaterstaat geeft de gegeven van de betonning op hun site, en graag zou ik de waypoints van het ijsselmeer in mijn gps zetten. Nu is het bestand van rijkswaterstaat een txt bestand en dit krijg ik niet geconverteerd naar een bestand dat ik met bv mapsource kan openen zodat ik het in de gps zou kunnen zetten.

Wie kan me vertellen hoe dit wel zou kunnen?

groet,

Frank

• Paulus

http://www.filo.nl/users/nopoints/

ook, maar dan anders: www.waypointsgps.nl

• frank

bedankt, maar die sites ken ik reeds. Ik word voor binnenwater juist doorverwezen naar de site van rijkswaterstaat waar de tonnen van het ijsselmeer op zouden moeten staan. Maar dat krijg ik dan vervolgens weer niet in een gps programma. Als het op binnenwater allemaal werkt kan ik natuurlijk altijd nog geld gaan betalen voor de rest :)

Frank

• henkm

Beste Frank,

Ik vermoed dat ik wel weet over welk bestand je het hebt (en zal je ook antwoord geven), maar, voor alle duidelijkheid:

waar staat het bestand dat je bedoelt?

vrgr henkm

• JB

probeer gpsbabel eens

• frank

op deze site staat de zip-file. http://www.rijkswaterstaat.nl/ijg/water/vaarwegen/vaarwegmarkering/index.jsp

maar ik wil dus graag een selectie van het ijsselmeer op mn gps zetten.

gr.

frank

• henkm

Beste Frank,

1)

Hernoem het tekstbestand naar waypoint.csv

2)

Laad het in een spreadsheetprogramma

3)

Wis alle tonnen die je niet wilt hebben

4)

Van de overblijvende: verander de naam van ieder waypoint met de hand in een unieke naam van 6 karakters (er mogen geen dubbele namen voorkomen!)

5)

Als je een Furuno-GPS hebt, zorg dan dat er in de namen van de waypoints geen spaties voorkomen

6)

Probeer de rest van de gegevens per ton te comprimeren tot 1 omschrijving van maximaal 16 karakters

7)

Verander de breedte en lengte van iedere ton in een formaat, dat het programma dat jij gebruikt om de waypoints van PC naar GPS te brengen, aankan

8)

En/of: gebruik GPSbabel om er een geschikt bestand van te maken

9)

Verbaas je over het feit dat sommige tonnen missen

10)

En dat andere niet kloppende namen hebben (bijv.: 021007, hetgeen gewoon een datum is)

11)

Wordt boos omdat dit bestand feitelijk van oktober 2007 is, en RWS met de zoveelste overgang naar een nieuw systeem bezig is

12)

Mail naar RWS en vraag waar het al voor januari beloofde bestand blijft

13)

Ontvang antwoorden als: ‘binnen 3 dagen ontvangt u antwoord’, en op je herhalingsmail natuurlijk hetzelfde, ad infinitum

14)

Bel naar RWS, en krijg als antwoord ‘ons systeem ligt even plat, we bellen u binnen een uurtje terug’. Word niet terug gebeld.

15)

Zoek alle wijzigingen sinds 22 oktober 2007 op in: http://www.iidesk.com/water/

en verwerk ze in je bestand

16)

Omdat iidesk wel eens een bericht mist, doorzoek ook alles vanaf: http://www.infocentrum-binnenwateren.nl/

17)

Blijf - dagelijks of i.e.g. wekelijks - je bestand bijwerken aan de hand van de genoemde URL's: een waypointsbestand dat verouderd is, is niet alleen waardeloos, maar ook gevaarlijk

18)

Verwacht over 1 week, 1 maand of 3 maanden een nieuw bestand van RWS dat er - weer - heel anders uit zal zien, en doe alle stappen 1 t/m 18 overnieuw

19)

Maak een inschatting van het aantal uren dat je daarmee kwijt bent

20)

Verbaas je er over dat er een idioot is die al het bovenstaande een jaar lang voor je doet voor 20 euro

21)

En dat er een paar honderd mensen zijn die dat d.m.v. een donatie mogelijk maken

vrgr henkm

==

http://filo.nl

• Denis

Nu ik dit zo lees weet ik meteen weer waarom ik die donatie er maar wat graag voor over heb ;-)

• frank

ah, bedankt voor de hulp. Ik ga het eens proberen met dat bestand van rws.

Door de volgende tekst op filo.nl was ik even in de waan dat ik zonder uw site kon:

Deze pagina heeft u weinig te bieden als:

* U uitsluitend binnenwater bevaart

* U nooit met slecht weer vaart

* U nooit 's nachts vaart

* U nooit in situaties met slecht zicht terechtkomt

* U een GPS als speelgoed beschouwt

maar dat sloeg kennelijk alleen op de GBGCsite.

Goede site overigens, alleen kan ik af en toe erg moeilijk dingen terugvinden doordat er geen complete sitemap met boomstructuur oid is.

gr. Frank

ps. een beetje speelgoed is het natuurlijk voor iedereen wel :)

• henkm

Beste Frank,

> Ik ga het eens proberen met dat bestand van rws.

Succes gewenst ! Ik heb in mijn opsomming een paar gemenigheidjes (bijv. keiharde fouten in de opgegeven posities, karakters in naam en omschrijving van de waypoints die het GPS niet accepteert) niet genoemd, omdat het verhaal anders nog langer zou worden, maar als je ze tegen komt, dan mail je me maar.

>Door de volgende tekst op filo.nl was ik even in de waan dat ik zonder uw site >kon:

>Deze pagina heeft u weinig te bieden als:

>* U uitsluitend binnenwater bevaart

>* U nooit met slecht weer vaart

>* U nooit 's nachts vaart

>* U nooit in situaties met slecht zicht terechtkomt

>* U een GPS als speelgoed beschouwt

Die tekst stamt uit 2003 of 2004, en meerdere mensen hebben zich er aan gestoten.

Ik laat 'm echter met opzet zo staan. Waarom: zie verderop.

>Goede site overigens, alleen kan ik af en toe erg moeilijk dingen terugvinden >doordat er geen complete sitemap met boomstructuur oid is.

Ja, dat is een gemis, en die moet er komen!

>ps. een beetje speelgoed is het natuurlijk voor iedereen wel

Als je bedoelt dat je het spelen met het GPS leuk vindt: ok! (hier is er nog een).

Maar voor de rest: NEE.

Hier volgt een kleine filippica die ik (geërgerd door meerdere ‘laat maar waaien’ posts over navigatie op dit prikbord) al langer in de pen had.

Hij is absoluut niet persoonlijk bedoeld.

Hoe KUN je nou denken dat je NOOIT in situaties met slecht zicht terecht komt?

Zelfs met het allermooiste weer kan je dat overkomen.

Het huidige mooie weer dateert al van 1 mei j.l.

Ik heb in de eerste week van mei met 2 andere bootjes van 7-8 meter gevaren van Lauwersoog-Amrum v.v. Allemaal dagtochten (behalve het laatste stuk, prachtige nachttocht): schitterend weer, geen wolken, golfjes van 75-30 cm.

Maar: 2 keer zeemist met een zicht van ca. 30 meter. Maakt het dan wat uit of je onder Helgoland vaart, of de Westereems moet kruisen, of dat je op het IJsselmeer vaart?

Ik dacht het niet.

Er is ander verkeer, en je loopt (op het IJsselmeer) ook nog het (niet denkbeeldige - bij de lancering van het RWS-bestand enkele jaren geleden, was dit voor RWS de hoofdreden voor publikatie) gevaar om tegen tonnen aan te varen.

Met een up-to-date tonnenbestand voorkom je dit soort gevaren, en heb je ook de mogelijkheid om net buiten de tonnenlijn te gaan varen (standaard bij ons aan boord).

==

Als je het GPS als speelgoed wilt beschouwen: ga je gang.

Besef echter dat het zo'n krachtig instrument is, dat je er in moeilijker situaties steevast als eerste naar zult grijpen. Heb je het tot dan als speelgoed behandeld, dan zal het zich ook zo gedragen, en je, op zijn zachtst gezegd, de mist insturen.

Dit is een moeilijke waarheid: liever geen waypoints dan onzekere (© Nora Schram).

vrgr henkm

==

http://filo.nl