Beestjes

• erik

Van het weekeinde gevaren op het IJsselmeer. Leuk, maar wat een enorme hoeveelheid insecten. Op een gegeven moment letterlijk in een zwerm van vliegende insecten terechtgekomen. De lucht zag zwart van de insecten. Alles maar dan ook alles zat onder de beestjes: buiskap, zeilen, kuip, stuurwiel, kleding, haren, zonnenbrillen etc. etc. Boten om ons heen die de motor aanzette en vol gas wegsprintte etc.. Ongelooflijk. Van andere jaren kan ik me niet herinneren dat het zo erg was. Ook door het weer waarschijnlijk: weinig wind/ windstil, hoge temperatuur en slappe winter. Gaat toch wel ten koste van het vaarplezier … . Volgende keer maar weer op zout water varen.

• kptnPlp

erik schreef:

>

> Gaat toch wel ten koste van het vaarplezier

Dat heet Natuur, daar ga je toch juist voor varen?

Overigens is het een normaal verschijnsel na een paar warme, windstille dagen in het voorjaar. Iedereen die regelmatig op het IJselmeer zit kent het. Let voor je uitvaart op de mensen die plaatselijk bekend zijn. Die blijven allemaal thuis, of op de friese meren of ze schieten zo snel mogelijk het Wad op.

Zodra het gaat waaien wordt het al snel minder.

• Zeiler

Op de Waddenzee waren ze ook, toen de wind even wegviel. Gelukkig was het maar even.

Zeiler

• Rob Grootveld

Hier nog zo een, wij hadden zelfs een hele ‘klomp’ op het dak; gewoon smerig om te zien.Ook de sprieten van VHF resp. FM hadden een warme belangstelling. Trad inderdaad op nadat we de Lorentzsluizen hadden verlaten. Ik heb nog getracht eea weg te spuiten met de dekwaspomp (motorkruiser) maar echt helpen deed dat ook niet. Eenmaal om de VZ Zuid ri Lemmer met de wind op de kop waren ze inderdaad vrij snel verdwenen.

• Hans Fix

Tja, 't IJsselmeer is toch een beetje een ecologische ramp hoor.

Een zeearm die je afsluit en zoet laat worden, da's erg onnatuurlijk. 't Beste zou natuurlijk zijn om de afsluitdijk weer af te graven.

Hans Fix

• Skipper

Zou het misschien ook komen dat er weinig vis meer zit in het Marker- en IJsselmeer.

Ik vaar op het Markermeer en ik zie op mijn fishfinder geen enkele vis verschijnen.

Dus worden er ook geen vliegjes en muggen meer gegeten.

Kom ik op het Noordzeekanaal dan is weer voldoende vis.

• Paulus

Precies en daarom ben ik vooral op zout water bezig. Ook daar hebben we trouwens het ecosysteem aardig naar de knoppen geholpen. Minder insecten, dat wel. Ik heb een hoop lol van je getijdenagenda, Hans! Altijd bij me en dus altijd in staat te checken wanneer ik weer uit kan varen. Ook handig om vaargegevens in te zetten. Ik hou nooit echt een log bij, maar kan zo alles netjes op datum terugvinden. Het boekje is dus mijn dagelijkse steun en toeverlaat.

• Rob

Paulus e.a.

Dit heeft niet veel meer met beestjes te maken maar wat is de getijden agenda?

Is die alleen voor een bepaalde haven?

Waar is hij te vinden?

Hoor graag

• Paulus

De move van beestjes naar agenda kwam omdat ik de naam van Hans Fix zag opduiken! Hans bood destijds aan agenda's te maken met per dag getijgegevens (NL haven naar keuze) en als extra grapje een eigen foto op je omslag. Ik heb dat ding toen besteld.

Nu grijp ik nooit meer mis (getijtabel ligt altijd aan boord en agenda sleep ik, als organiser-hater, nog steeds met me mee. Dus waar ik ook ben, ik kan zien wat de beste vaarplanning voor komend weekend wordt en da's handig. Aan boord stop ik er de belangrijkste aantekeningen (van waar naar waar, motorgebruik, evt. bijzonderheden) in en heb dan ook een mooi jaaroverzicht.

Was dit genoeg reklame, Hans?

• Rob

Ik weet niet wie “Hans”is maar ben wel benieuwd naar zo'n agenda.

Waar kan ik die evt. bestellen?