Zelflozer

• bon

Het (uitklap-)mechanisme van mijn zelflozer gaat te soepel. Als ik een beetje vaart heb wordt de lozer door het langsstromende water naar binnen gedrukt, in plaats van dattie begint te zuigen. Bovendien komt er (langs het scharnierpunt) water naar binnen (niet veel, maar toch…).

Heeft iemand van jullie daar ook wel eens last van (gehad) en wat is er aan te doen (behalve dan een nieuwe boot kopen).

• willem

Een nieuw rubbertje tussen het bewegende deel en de RVS fundatie wil nog wel eens helpen

• kptnPlp

Merk? Type?

Zonder die informatie kan niemand je niet helpen.

• bon

Merk / Type.. Weet ik zo niet uit mijn hoofd. Ik ga eens kijken wat erop staat.

Maar het is gewoon zo'n standaard lozer. Zo'n soort driehoek die je kan uitklappen. Met een klepje aan de achterkant.

Ik kan hem ook niet zomaar losschroeven want het lijkt wel of hij is “ingelammineerd” in het polyester.

• kptnPlp

Dan haal je toch “gewoon zo'n standaard” rubbertje of je kit hem dicht met siliklotekit.

Ik kan je niet helpen, ik weet niet wat “gewoon zo'n standaard lozer” is. Ik kan zo uit mijn blote hooft al drie merken noemen met elk tenminste drie typen en die zijn allemaal anders van konstruktie. Mischien dat iemand anders zin en tijd heeft en je de reparatie procedure voor elk mogelijk merk en elk type gedetailleerd te beschrijven? Ik niet.

• bon

OK Plop. Je hoeft je blote hoofT niet te vermoeien met mijn probleempje. Ik ga het zelf uitzoeken en ik zal mijn bevindingen op het forum zetten. Misschien dat andere collega-watersporters er wat aan hebben.

JoepDoei

• raptor

klinkt als een elvstrom lozer of 1 van de vele namakers. Dicht af op een rubber ring langs de voetplaat. Geopend lekken ze altijd als je langzaam vaart, maar dicht moeten ze lekvrij kunnen zijn. Als ze te licht openen en sluiten zal hij wel wat versleten zijn, want wrijving langs de kanten was de openhoudkracht. Als boot op de kant staat kan je de lozer openen en het klepje aan de opening openen en er een kegje inslaan met een hamer om de opening iets breder te buigen, waarna hij weer zwaar genoeg loopt. Deden we 40 jaar geleden ook met Spankers en finjollen en het werkte.

Pieter

• Peter

Voor een Elvstrom Super Max zijn reperatie setjes te koop. Je moet er het lipje van het scharnier met een punttangetje voor open buigen. Daarna is het wat gefrot om het losse deel er uit te wurmen. Als dat er uit is is het een fluitje om het rubber te vervangen. Vervolgens wurm je het losse deel weer terug op zijn plaats en buig je het lipje terug. Het gaat een paar keer goed tot het lipje afbreekt. Als dat gebeurt zit er niets ander op dan een compleet nieuwe zelflozer te kopen.

• kptnPlp

Klopt, maar bij “Supersuck” gaat het heel anders en ook een “Super Shute” moet je echt niet zo proberen te behandelen. Die gaat gegarandeerd stuk als je er met een tangetje aan gaat buigen.