WiFi op de boot

• kptnPlp

freebird schreef:

>

> Een veel goedkopere oplossing (als je dan toch internet wil

> in de haven, want op zeeën en plassen werkt het echt niet):

> Een parabolisch gebogen stukje blik achter de antenne

> verhoogd het bereik met zo'n 100%. Of koop voor 3 euri een

> chinese schuimspaan bij de toko, heb je een echte ‘schotel’.

> Ja, de 21 euri tranciever is niet waterdicht, moet je nog een

> stukje pvc buis en een dopje bij kopen (Gamma, 1,35 euro).

Hmm, een ervaren zendamateur zal dat wel lukken maar de gemiddelde zeiler verwijs ik toch liever naar google met trefwoorden als “wifi richtantenne” of “wifi yagi”

Met zulke richtantennes kun je tot wel 21 dB winst halen. Ik heb ooit een kennis die in een afgelegen boerderij woont aan kabelinternet gehangen (ADSL was daar niet beschikbaar) door met twee yagi's een verbinding van 800 meter naar het huis van een familielid aan de rand van het dorp te maken, en dat werkte prima. Buiten de twee Yagi's heb ik verder volkomen standaard WiFi apparatuur gebruikt.

Als je zo iets in de haven wilt doen moet je boot niet te veel schommellen denk ik omdat die Yagi's antennes toch wel behoorlijk richtinggevoelig zijn. Er zijn ook van die platte borden die een winst van 12 dB geven en dus iets minder richtinggevoelig zijn. Enfin, google maar eens en ontdek het zelf.

• freebird

kptnPlp schreef:

> Hmm, een ervaren zendamateur zal dat wel lukken maar de

> gemiddelde zeiler verwijs ik toch liever naar google met

> trefwoorden als “wifi richtantenne” of “wifi yagi”

Een beetje knutselaar bedoel je:

http://www.freeantennas.com/projects/template/

> Met zulke richtantennes kun je tot wel 21 dB winst halen. Ik

> heb ooit een kennis die in een afgelegen boerderij woont aan

> kabelinternet gehangen (ADSL was daar niet beschikbaar) door

> met twee yagi's een verbinding van 800 meter naar het huis

> van een familielid aan de rand van het dorp te maken, en dat

> werkte prima. Buiten de twee Yagi's heb ik verder volkomen

> standaard WiFi apparatuur gebruikt.

>

> Als je zo iets in de haven wilt doen moet je boot niet te

> veel schommellen denk ik omdat die Yagi's antennes toch wel

> behoorlijk richtinggevoelig zijn. Er zijn ook van die platte

> borden die een winst van 12 dB geven en dus iets minder

> richtinggevoelig zijn. Enfin, google maar eens en ontdek het

> zelf.

Hét grote probleem met antennes is het signaalverlies in de kabel. Je antenne kan nog zo goed zijn als je die 10m in de mast hijst heb je in de kabel de antennewinst al bijna opgesoupeerd. De kabel is ook duur, we praten hier wel over frequenties gelijk aan die van de magnetron in de keuken (of in de kombuis….).

De enige goede oplossing, voor aan boord, is de tranceiver (10-35 euri) in de mast en verlengen met “versterkte” usb kabels (12 euro).

Werkt bij mij prima.

Groet,

Jaap

• kptnPlp

freebird schreef:

>

> kptnPlp schreef:

> > Hmm, een ervaren zendamateur zal dat wel lukken maar de

> > gemiddelde zeiler verwijs ik toch liever naar google met

> > trefwoorden als “wifi richtantenne” of “wifi yagi”

>

> Een beetje knutselaar bedoel je:

> http://www.freeantennas.com/projects/template/

Zoals je wilt.

De maten zijn vrij krities een knutselaar die het niet zo nauw neemt, eentje die gewent is beton te storten of eiken balken door te zaken dus, zal het niet gauw lukken. Een modelbower zal er echter geen probleem mee hebben. Maar alleen een zendamateur snapt wat er gebeurd. Maar 21 dB haal je er niet mee ;-)

Gezien de prijzen van de ‘kant en klare’ oplossingen zie ik geen reden de ‘doe het zelf’ oplossing te propageren. Je wint er slechts enkele euro's mee en het voorkomt voor vele (onhandige) klussers een hoop ergernis.

> Hét grote probleem met antennes is het signaalverlies in de

> kabel. Je antenne kan nog zo goed zijn als je die 10m in de

> mast hijst heb je in de kabel de antennewinst al bijna

> opgesoupeerd.

Waarom zou je een WiFi antenne in de mast willen hebben?

> De kabel is ook duur, we praten hier wel over

> frequenties gelijk aan die van de magnetron in de keuken (of

> in de kombuis….).

WiFi zit in de 2,4 GHz band maar dat is geen rocket sience. De meeste coax kabels gaan er moeiteloos mee om en fatsoenlijke coax connectoren worden op 10 GHz ontworpen.

> De enige goede oplossing, voor aan boord, is de tranceiver

> (10-35 euri) in de mast en verlengen met “versterkte” usb

> kabels (12 euro).

Helemaal mee eens, alleen is er van versterking geen sprake (je quotes gezien hoor) Je stuurt USB signalen, dat zijn dus digitale signalen van 5 volt naar je kajuitdak. Hoe hard ging dat ook al weer? USB 2.0: 480 Mbps (480 MHz dus). Daar moet je ook mee oppassen als de afstanden groter worden. Hoewel, het is digitaal dus je mag best wat verliezen zolang de andere kant de eenen en de nullen nog maar herkend, dat in tegenstelling tot het analoge QPSK spread spectrum signaal van WiFi.

.

Je kunt ook met USB naar de antenne en daar een 14 elements Yagi aan de USB stick knopen. 21 dB winst zonder kabel verliezen! Een kilometer of drie moet te overbruggen zijn als je maar heel heel stil blijft liggen.

BTW RG316 losses liggen zo rond de 1,3 dB per meter op 2,4 GHz (ruwe schatting door interpolatie). Maar ik maak me meer zorgen of de karakteristieke capaciteit van 100 pF / meter. Alhoewel, de fabrikant prijst zijn kabel aan tot 65 GHz. Maar jouw USB oplossing is makkelijker en beter.

• BJ

Soms ben ik zoooo blij dat ik al die moderne fratsen niet aan boord heb he… :D

• freebird

Die discussie ga ik niet meer aan ;_)