Rob Bakker schreef:
>
> Het voor de mast plaatsen van de zwanenhals kan vaak niet
> omdat daar de
> neerhaler of easy kick is gemonteerd welke de richting van de
> giek aanneemt..
Aleen op kleine bootjes. Op een normaal jacht gaat de neerhouder er gemakkelijk over heen. Mijn duimse zwanehals staat zo'n 30 cm achter de mast en de neerhouder blijft er bijna een meter boven.
> van klei lijkt mij dat na een lange natte tocht (rollers over
> dek) de kjlei eruit spoelt.
Niet “denken”, “vinden” of “mij lijkt” maar “weten”. Klei spoelt niet uit en wordt al honderden jaren voor dat doel toegepast. Overigens ook voor het afsluiten van kluisgaten.
> Geen schoot is er gedurende
> 15.000 n.miles blijven haken. De schoothoek van de genua is
> veel te hoog daarvoor en fok I kan helemaal niet in kontakt
> komen met de hals.
Nooit last van rond zwiepende schoten gehad, die overal achter blijven hangen? Of nog nooit met zwaar weer gevaren? Model over stag gaan lukt niet altijd onder zware omstandigheden. Er van uit gaan dat je dat wel altijd voor elkaar krijgt en daarom adviseren obstakels voor de mast te plaatsen getuigd niet van goed zeemanschap. Je behoort er vanuit te gaan dat alles wat fout kan gaan ook een keer fout gaat en altijd op het moment dat je het het minst kunt gebruiken. Dus plaats een zwanehals maar ook andere objecten altijd daar waar het risiko voor een onveilige situatie minimaal is.
Als dat echt niet lukt is er een simpele truuk die je wel vaker ziet op kleine boten. Span een stuk bungeekoord over de zwanenhals, schuin naar het dek. Het koord leidt de schoten dan over de zwanenhals.
> het verwijderen van de mast een uitzondering voor de
> marifoonkabel die liep aan een stuk door tot de marifoon om
> zón optimale ontvangst te blijven houden.
Een N-connector geeft op 10 GHz slechts 0,15 dB demping. Op 160 MHz is de demping dus verwaarloosbaar klein. Je coax kabel dempt ongeveer 0,15 dB over elke twintig centimeter. Met andere woorden 20 cm kabel dempt beduidend meer dan een N-connector. Wel moet zo een connector vakkundig aan de kabel worden gezet.
> Het is mij
> eens gebeeurd dat de marifoon door het zoute water was
> aangetast inwendig en wij konden hem niet meer gebruiken.
Dat kan alleen gebeuren bij een een combinatie van twee oorzaken:
1. Een verkeerd type kabel, een die werkt als een waterslang. Goede kabel gaat wel stuk van zeewater maar geleid het water niet tot aan de apparaten.
2. Verkeerd aangezette connectoren waardoor inwatering mogelijk is geworden. Dat kan ook veroorzaakt worden door onvoldoende onderhoud. De connectoren moeten elk jaar op waterdichtheid gecontroleerd worden en eventueel opnieuw worden aangezet. Dat hoort bij het normale winteronderhoud IMHO.