dekdoorvoer en zwanenhals

  • Wilbert

    Beste allemaal

    heeft iemand ideeën voor het volgende?

    De bedrading van ons toplicht loopt via de mast naar de kajuit (Dekdoorvoer met stekkers). Vandaaruit door de wand van het schip naar het elektonica paneel. Echter bij montage van een nieuwe set stekkers blijkt de bedrading van de toplicht te kort. Kortom, we moeten nieuwe bedrading aanleggen vanaf het paneel naar de stekkers.

    Nu spelen we met het idee om een zwanenhals aan te leggen als dekdoorvoer. En de stekkers niet te gebruiken. Heeft iemand hier ervaringen mee? Wat is een goede positie van een zwanenhals (je wilt niet dat er schoten achter blijven haken bij een overstag). En lekt zoiets niet sneller dan stekkers? Of valt het allemaal wel mee…

    Ben benieuwd naar ervaringen en gedachten!!

    hartelijke groet

    Wilbert

  • kptnPlp

    Wilbert schreef:

    > De bedrading van ons toplicht loopt via de mast naar de

    > kajuit (Dekdoorvoer met stekkers).

    Yuck!

    Stekkers gaan op den duur allemaal kapot, gaan lekken en beschadigen erg gemakkelijk, zeker de typen die meestal in de watersport worden toegepast. Stekkers horen niet aan dek IMHO.

    > Nu spelen we met het idee om een zwanenhals aan te leggen als

    > dekdoorvoer.

    Goed plan!

    > En de stekkers niet te gebruiken. Heeft iemand

    > hier ervaringen mee?

    Ja ikke.

    > Wat is een goede positie van een

    > zwanenhals

    Pal achter de mast

    > En lekt zoiets niet sneller dan stekkers?

    Nee want je stopt de oppening dicht met klei, gewone boetseerklei dus. Die kun je als het moet zo weer uitspoelen met een tuinslang. Klei wordt al eeuwen voor dit doel gebruikt.

    Onderdeks laat je de draden met een lus weer omhoog lopen. Als er dan toch water binnenkomt zou komen, loopt het niet langs de draden naar het schakelpaneel maar druppelt het er meteen af.

    Ik hem aan stuurboord naast de mast (onderdeks) een schakelpaneel waar ik alle draden zo uit kan trekken als de mast er af moet. Hiervoor heb ik standaard electronica stekkers gebruikt zoals 50 ohms N-connectoren (Messing vernikkeld, roest dus niet) die veel beter zijn dan de gebruikelijke banaanstekkers (eufemisties ook wel UHF connector genoemd) die men gewoonlijk toepast in de watersport. Ook kan ik op dit paneel bijvoorbeeld eenvoudig de marifoon om pluggen naar de radioantenne als de antenne in de mast beschadigt mocht zijn geraakt. (Mijn radioantenne staat op de radarpaal op het achterdek).

  • Wilbert

    hoi kptnPlp

    heb je geen last ervan dat schoten blijven haken achter de zwanenhals? Dat lijkt me lullig bij een overstag….

    groeten Wilbert

  • kptnPlp

    Daarom monteer een zwanenhals ACHTER de mast. Welke schoot kan daar dan achter blijven haken volgens jou?

  • Cor

    Bij mij zit hij voor de mast met de opening naast de mast en nooit een probleem. Er is trouwens nog een andergoed systeem. Kijk bij Dekker watersport bij dekdoorvoer M serie. Vooral gemakkelijk als de mast er vaak af moet.

    Cor

  • Rob Bakker

    Wilbert !

    Het voor de mast plaatsen van de zwanenhals kan vaak niet omdat daar de

    neerhaler of easy kick is gemonteerd welke de richting van de giek aanneemt..

    Zelf had ik de hals voor de mast (zo dicht mogelijk tegen de mast) gemonteerd en dichtgestopt met dum dum een soort stopverf maar wordt niet hard.Het gebruik

    van klei lijkt mij dat na een lange natte tocht (rollers over dek) de kjlei eruit spoelt. Geen schoot is er gedurende 15.000 n.miles blijven haken. De schoothoek van de genua is veel te hoog daarvoor en fok I kan helemaal niet in kontakt komen met de hals. Wel moet er behoorlijk gezeild worden en niet alle schoten zomaar los gooien maar echt overhalen zoals het hoort. Het bedieningspaneel in mijn boot was beneden op enige afstand dus moest ik gebruik maken van een verbindingsdoos waarin de connectors waren geborgen i.v.m. het verwijderen van de mast een uitzondering voor de marifoonkabel die liep aan een stuk door tot de marifoon om zón optimale ontvangst te blijven houden. De kabel kon ik achter deklijsten in de boot eenvoudig verwijderen als de mast er af moest. Pas op voor zoals eerder opgemerkt voor druppels water langs de marifoonkabel. Een lus is een goede oplossing onder het dek maar ook voor he apparaat. Het is mij eens gebeeurd dat de marifoon door het zoute water was aangetast inwendig en wij konden hem niet meer gebruiken. Al met al het is wel afhankelijk met wat voor boot er wordt gevaren. ( overigens wist jij dat de zanenhals o.a. van twee rvs

    90 o lasboschten wordt gemaakt ? )

    Succes Rob

    .

  • kptnPlp

    Rob Bakker schreef:

    >

    > Het voor de mast plaatsen van de zwanenhals kan vaak niet

    > omdat daar de

    > neerhaler of easy kick is gemonteerd welke de richting van de

    > giek aanneemt..

    Aleen op kleine bootjes. Op een normaal jacht gaat de neerhouder er gemakkelijk over heen. Mijn duimse zwanehals staat zo'n 30 cm achter de mast en de neerhouder blijft er bijna een meter boven.

    > van klei lijkt mij dat na een lange natte tocht (rollers over

    > dek) de kjlei eruit spoelt.

    Niet “denken”, “vinden” of “mij lijkt” maar “weten”. Klei spoelt niet uit en wordt al honderden jaren voor dat doel toegepast. Overigens ook voor het afsluiten van kluisgaten.

    > Geen schoot is er gedurende

    > 15.000 n.miles blijven haken. De schoothoek van de genua is

    > veel te hoog daarvoor en fok I kan helemaal niet in kontakt

    > komen met de hals.

    Nooit last van rond zwiepende schoten gehad, die overal achter blijven hangen? Of nog nooit met zwaar weer gevaren? Model over stag gaan lukt niet altijd onder zware omstandigheden. Er van uit gaan dat je dat wel altijd voor elkaar krijgt en daarom adviseren obstakels voor de mast te plaatsen getuigd niet van goed zeemanschap. Je behoort er vanuit te gaan dat alles wat fout kan gaan ook een keer fout gaat en altijd op het moment dat je het het minst kunt gebruiken. Dus plaats een zwanehals maar ook andere objecten altijd daar waar het risiko voor een onveilige situatie minimaal is.

    Als dat echt niet lukt is er een simpele truuk die je wel vaker ziet op kleine boten. Span een stuk bungeekoord over de zwanenhals, schuin naar het dek. Het koord leidt de schoten dan over de zwanenhals.

    > het verwijderen van de mast een uitzondering voor de

    > marifoonkabel die liep aan een stuk door tot de marifoon om

    > zón optimale ontvangst te blijven houden.

    Een N-connector geeft op 10 GHz slechts 0,15 dB demping. Op 160 MHz is de demping dus verwaarloosbaar klein. Je coax kabel dempt ongeveer 0,15 dB over elke twintig centimeter. Met andere woorden 20 cm kabel dempt beduidend meer dan een N-connector. Wel moet zo een connector vakkundig aan de kabel worden gezet.

    > Het is mij

    > eens gebeeurd dat de marifoon door het zoute water was

    > aangetast inwendig en wij konden hem niet meer gebruiken.

    Dat kan alleen gebeuren bij een een combinatie van twee oorzaken:

    1. Een verkeerd type kabel, een die werkt als een waterslang. Goede kabel gaat wel stuk van zeewater maar geleid het water niet tot aan de apparaten.

    2. Verkeerd aangezette connectoren waardoor inwatering mogelijk is geworden. Dat kan ook veroorzaakt worden door onvoldoende onderhoud. De connectoren moeten elk jaar op waterdichtheid gecontroleerd worden en eventueel opnieuw worden aangezet. Dat hoort bij het normale winteronderhoud IMHO.

  • Cor

    Rob, die zien we nooit meer terug op dit forum :( Jammer iemand met veel ervaring.

    Cor

  • marksvrijheid

    niet iedereen laat zich op de kop zitten door de wat directe benadering van plop :)

  • Rob Bakker

    Geachte kptn Plp,

    Ik heb geen behoefte mij te verdedigen op persoonlijke opmerkingen van Uw zijde.

    Vanaf mijn twaalfde jaar stuur ik een bootje heb de ca. 15.000 zeemijlen gemaakt

    in de laatste acht jaar. De boot heb ik op Corfu verkocht en gestopt met zeilen

    nu 68 jaar oud. Dit doe je niet zo gemakkelijk met een “klein bootje”maar wel met een lengte boven de tien meter.Veel trainingen (incluis duikschool “wet” offshore

    training ben ik met mijn echtgenote aan die tochten begonnen. Op basis van die ervaringen kan ik mogelijk de aspirant zeezeilers informatie verschaffen wat naar mijn smaak ook de bedoeling is van dit medium. Het weten denken lijken etc. zoals U dat naar Uw inzicht denkt recht te zetten ervaar ik als arrogantie.

    Een probleem waar meer koopvaardijmensen, nadat zij zich aan de wal zich hebben gevestigd, last van hebben. Goede omgangsvormen zijn verloren gegaan.

    Maar goed dat ter zijde, voor wat het marifoonverhaal met een kabel in een lengte dit: Er zijn meer wegen die naar Rome leiden en zo gaat het hiermee ook—-

    Inhoudelijk zal U technisch gesproken zeker gelijk hebben. Op dat punt bezit ik niet die ervaring. Maar waar het omgaat is dat elke connector aangetast wordt door de zilte lucht en oxidatie veroorzaakt. Dit vooral als er met “zwaar”wer wordt gezeild en een ieder met natte overlevingspakken binnenkomt Op den duur is er geen plekje meer droog en alles is zout of smaakt naar zout.In die omstandigheden moet de apparatuur ook werken. Het regelmatig onderhoud

    als wij in havens lagen was voortdurend alle connectors uit elkaar halen siliconenspray of contactspray gebruiken vooral de dochterinstrumenten in de kuip

    Een boordwerktuigkundige van de KLM vertelde mij dat in het begin zij alle connectors verguld hadden met dun goud. Ook daar was het probleem groot….

    Toch vond ik het aardig met te corresponderen wat eens mijn zeer geliefde hobby was ….het gaat U goed Rob Bakker