voorrangsregels

  • matthieu

    Hoi hoi,

    Ik heb een vraagje waarop ik het antwoord niet zo gauw kan vinden. Wie heeft voorrang, haven in of haven uit?

    Wie helpt mij verder?

    Groetjes,

    Matthieu

  • Arjan

    Er is geen regelgeving. De ongeschreven regel is dat haven in voorrang heeft.

  • richard

    Een haveningang lijkt me doorgaans een nevenvaarwater dat op een hoofdvaarwater uit komt. Het verkeer uit het nevenvaarwater moet voorang verlenen.

  • kptnPlp

    Dat is zo bij de uiterton maar niet in de havenopening zelf. Daar gelden geen bijzondere regels behalve als twee tegenliggers niet naast elkaar kunnen passeren, dan gelden de regels als bij elke andere versmalde vaarweg:

    - Klein wijkt voor groot.

    - Stroom mee gaat voor stroom tegen.

    - Bezeild gaat voor niet bezeild (geld ook voor motorboten).

    - De kant met het obstakel moet voor laten gaan.

    - Enz.

    En die regels zijn ingegeven door gezond verstand. Bijvoorbeeld: een boot die voor de wind naar buiten komt is niet zo makkelijk te stoppen. Het is dus logies dat je met wind tegen op hem moet wachten.

    Een probleem is vaak dat je vanaf een jacht niet goed kunt zien of er iets naar buiten (binnen) komt. Veel drukke Nordzeehavens gebruiken daarom een semafoor of er geldt er een meldplicht via de marifoon. Daarmee wordt het probleem dan omzeild.

  • marksvrijheid

    en op binnenwater is het altijd maar weer de vraag wie de regels kent :)

  • kptnPlp

    Je bedoelt die regel dat staal voor plastic en hout gaat zeker?

    - Bakboord!!!!

    - Antwoord: Staal!!!!

  • marksvrijheid

    als ik “5 ton eiken” brul helpt het ook :)

  • Kaptein iglo

    Het charmante op het water is dat er (nog) geen voorrang bestaat. Het betreft uitwijkplicht, net even anders. Groet. K.I.

  • kptnPlp

    Als gewoonlijk blaat maar weer wat. Ik heb je er al eerder op gewezen dat het verstandig is eerst even na te kijken hoe het echt zit voor je weer onzin post. Je zou deze tekst eens kunnen lezen (iets wat elke echte watersporter al lang ooit gedaan heeft): http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=Binnenvaartpolitiereglement

    Blader even door naar Deel I artikel 6. Vanaf 6.03 lid 4 begint het “voorang geven” feest. Einde vaarbewijsles.

  • Kaptein iglo

    Je zult niet snel zien staan een groot schip heeft voorrang op …. maar klein schip moet voorrang verlenen…. . Dat lijkt hetzelfde maar is het niet en net die nuance is het charmante van de regelgeving op het water. Niemand kan voorrang opeisen en in geval van een aanvaring of ongelukken heeft de rechtelijke macht een middel om ook het schip dat in jouw beleving voorrang zou hebben, te betrekken bij de schuldvraag. Voorrang verlenen kun je vaak lezen als uitwijkplicht. Als je nu echt wil weten wat het verschil is en wat de gevolgen hier van kunnen zijn, kijk maar eens naar uitspraken van de S.I. in geval van ongelukken. Het is net even een andere benadering en de meeste (ervaren) watersporters zullen dat wel begrijpen. Overigens heb ik wel begrepen dat er in het kader van eenheid in de (intern. regelgeving op het water) er aanpassingen komen en / of zijn waarbij dit helaas toch anders wordt benaderd. Jammer dat je weer zo onvriendelijk en snel bent met je internetwijsheden. Groet. K.I.