Koppeling slipt

• Chris

Hallo. Betreft Yanmar 2GM met KM2A versnellingsbak.

Als ik in vooruit schakel maak ik met een bepaald toerental

de helft van de snelheid die ik voorheen had. Toerental verhogen haalt vrijwel niets uit.

Na ca 10 min klinkt er een enigszins ratelend geluid waarbij de snelheid toeneemt. Dit geluid verdwijnt snel en de snelheid is daarna normaal.

Het lijkt alsof de koppeling er “langzaam inzakt”.

Ook ontbreekt er bij het in vooruitschakelen het geluid wat ik

vroeger hoorde (geluid van in elkaar grijpende tandwielen).Nu

hoor ik helemaal niets.

Kent iemand dit probleem en, nog beter, weet iemand een

oplossing?

Gr Chris.

• schieper

Hoe zit het met het kabel dat de koppeling in werking steld? Is dat misschien los geraakt of moet olie hebben?

• Chris

Ik heb de kabel losgehaald en de keerkoppeling met de hand bediend. Kabel kan dus worden uitgesloten.

Olie. Er zat ruim 1/2 l olie in ipv 1/4. Was ook oud. Inmiddels vervangen door nieuwe

olie (zelfde als carter) in de juiste hoeveelheid. Probleem is hiermee niet opgelost.

• schieper

en de schroef… Heb zelf een klapschroef en daar woonde ineens mosseltje stussen met als gevolg dat hij meestal niet meer helemaal openklapte …. en soms weer wel…

• Chris

Zocht zelf in eerste instantie inderdaad het probleem in de klapschroef. Is inmiddels gereviseerd, speling opgeheven. Is dus niet de oorzaak.

Ga nu uitzoeken of de transmissieolie wel dezelfde moet zijn als de carterolie (volgens voorschrift Yanmar). Specificaties zijn nogal veranderd sinds de produktie van de KM-2A.

• schieper

Ik heb ook een yanmar 2 GM en volgens mijn handboek is dit dezelfde. 0,25 liter dus er gaat maar een heel klein beetje in.

• adriaan

ook ik heb een yanmar (20pk 3 cyl) waarvan de achteruit wel goed werkt , maar de vooruit bij weinig toeren weinig kracht geeft. Na enige tijd en bij hoger toerental pakt de vooruit wel. Ik ben er nog niet achter wat dit is.

Dit is volgens mij hetzelfde probleem als dat van jullie.

Zijn jullie er al achter wat het probleem bij jullie was. Ik hoor graag de oplossing.

Adriaan Heemskerk

• Chris

Hier dan de ontknoping.

Afgelopen winter zijn nieuwe bussen in de (2-blads) klapschroef gezet. Probleem nog hetzelfde, niet vooruitkomen.

Toen met monteur van Yanmardealer gevaren. Hij sloot de schroef uit en, mede door het ratelende geluid, vond hij dat de demperplaat de oorzaak was. Dus keerkoppeling uitgebouwd en opgestuurd naar

een revisiebedrijf. Daarna was het ratelende geluid verdwenen, maar de voortstuwing nog steeds onder de maat. Toen bleek dat een van de bussen in een schroefblad te dik was waardoor de schroef niet volledig openklapte. Bus op maat gedraaid en nu is het

probleem opgelost. Mijn portemonnee is een ander probleem.

Groeten Chris.

adriaan schreef:

>

> ook ik heb een yanmar (20pk 3 cyl) waarvan de achteruit wel

> goed werkt , maar de vooruit bij weinig toeren weinig kracht

> geeft. Na enige tijd en bij hoger toerental pakt de vooruit

> wel. Ik ben er nog niet achter wat dit is.

>

> Dit is volgens mij hetzelfde probleem als dat van jullie.

>

> Zijn jullie er al achter wat het probleem bij jullie was. Ik

> hoor graag de oplossing.

>

> Adriaan Heemskerk