welk open bootje is geschikt

• jan

Dag allemaal,

wat denken jullie dat een geschikt bootje is voor m'n dochter van 15, is de optimist beetje ontgroeid, wil wel alleen zeilen en gaat niet graag om, heeft (nog)niet die kracht om vanuit het water de boot terug recht te krijgen, haalt niet graag een nat pak, is voorzichtige zeiler zeg maar

Voor mezelf wil ik dat het bootje goed trailerbaar is, onderhoud, daar zorg ik wel voor, aan welke boot denken juliie ? volksboot-spanker-laser radial ?

mvg, jan

• Bart

Jan

ik heb voor onze dochter van 13 (nu bijna 14 jr) een gebruikte volksboot 480 gekocht. Zij voldoet naadloos aan het profiel wat je schetst. Zij beleeft veel plezier aan dit bootje en, laat ik eerlijk zijn, ik ook

gr

Bart

• bon

Flying Arrow schakel is ook geschikt. Probleemloze boot die tegen een stootje kan. Zijn nog wel 2e hands te koop op marktplaats.

• marksvrijheid

beide typen kunnen wel om! en vol lopen :)

• raptor

schakel en spankerachtigen zijn 2 mans boten en zeker niet geschikt voor een meid van 15 alleen. Een vaurien is goed alleen te zeilen als je een kilo of 80 weegt en redelijk stabiel. Ik zou het dus zoeken in een 1 mans boot met wat minder zeil. Een moth europe of laser radiaal gaat wel met een kilo of 50 a 60 en ook een oude OK-jol of solo. Maar omgaan lukt ook wel en dat is een deel van de sport denk ik.

Pieter

• bon

Omslaan hoort ook bij zeilen, en hozen, en zwemmen.

Doe wel een reddingsvest aan.

• kptnPlp

Maak je dochter lid van een watersport vereniging en schaf dan een zelfde boot aan als waar de andere kinderen op de club mee varen. Op die manier kan ze meedoen in de groep en niet aleen veel leren maar ook heel veel plezier hebben met andere zeilende kinderen, al of niet in wedstrijdjes. Als je in zo'n situatie een afwijkende boot hebt ben je een buitenbeentje, hoe mooi en goed je boot ook is. Het type doet er feitelijk niet toe en het populaire boottype voor een bepaalde leeftijdsgroep is vaak per vereniging weer anders.

• boodvilozoov

Een Volksboot 480 en Flying Arrow Schakel zijn gewoon in grote lijnen dezelfde boot…..

• Bart

deze reactie kan ik niet helaaml plaatsen. Als ik alleen al naar het gewicht van de bootjes kijk. Een Flying Arrow is goed te tillen met 2 man terwijl een volksboot toh gauw zo'n 200/250 kg weegt. Dat laatste maakt een volksboot wel is waar minder snel maar wel een stuk stabieler. een Flying arrow is sneller, zo je wilt sportiever, zeilen. Laat wel wezen met beide bootjes is niets mis alleen het karakter is verschillend.

Overigens zijn er nog vol op goede volksbootjes 480 voor rond de 1200 euro te krijgen. Kijk maar eens op marktplaats.

• Cor

Hoe kom jullie aan die wijsheid? er wordt in de draadjes een hoop onzin verteld over de Flying Arrow. Ik heb er zelf een gehad van 1980 tot 1984. Mijn vriend had een volksboot 480. Een Flying-Arrow is niet lichter dan de volksboot en ook niet met twee man te tillen. Een volksboot is wat ranker dan een Flying- Arrow schakel maar de Flying- Arrow is juist daar door wat stabieler. Ik ben nooit zeilend omgegaan. En je moet met een paar man in het want gaan hangen om hem om te krijgen. Eenmaal weer recht( best lastig) loopt hij van zelf weer leeg. Jammmer dat de Flying- Arrow niet meer gebouwd wordt. Het was een uitstekend mooi gelijnde toerboot. Als de dochter van Jan in een van deze twee boten of in een ander stabiele knikspant gaat varen vaart ze spoedig niet meer alleen. ;)

Cor

80% enz.