Voor onze rubberboot zijn we op zoek naar een BB-motortje.
Is een electro motor tegenwoordig een goed alternatief voor een benzine-motor???
Vooral gelet op vermogen, prijsverschil en oplaadmogelijkheden.
Ligt eraan wat je ermee wilt. Zoek je een motor met behoorlijk vermogen dan kom je uit bij de benzinemotor. Zoek je vooral een geruisloos en milieuvriendelijk hulpje zonder uitlaatgassen voor in kalm water dan kom je uit bij de electromotor. Electromotor is gemakkelijk oplaadbaar en weegt niet veel. Benzinemotor verbruikt uiteraard benzine, maar als je hem weinig gebruikt dan valt dat wel weer mee plus dat de nieuwste generaties benzinemotoren zoals bij auto's steeds zuiniger en ook stiller worden.
met een auto-accu kan je een paar uur varen en dan moet hij een paar uur aan de lader. Is het voor kleinere stukjes rustig varen dan is electro erg prettig. Motortje weegt weinig en de accu wat meer en het stinkt niet. Vermogen van de meestje motortjes is ruim voldoende om een rubberblaasje van A naar B te krijgen maar planeren kan je vergeten wat met een 3pk bb wel lukt.
Pieter
Wil je wel het gewicht eerlijk vergelijken. Dus:
- Elektro motor inclusief de accu(s).
- Benzine motor inclusief de benzinetank met inhoud.
Mijn calulaite was dat tot een uur varen een elektromotortje het meeste energie per kilo levert. Daarboven wint de benzine motor het. Naarmate je langer wilt varen blijkt benzine toch een stuk lichter dan een stel accu's.
Nee, ik heb het niet over vermogen gehad. Alleen over de kilo's die je mee moet zeulen. Veel mensen vergeten dat accu's loodzwaar zijn (letterlijk, er zit een hoop lood in) en kijken aleen maar naar het leuke kleine motortje. Een vermogen (stuwkracht) is geen gebrek als je het juiste type elektromotor selecteerd. Het probleem is dat je nogal wat gewicht mee zeult als je lang wilt varen, omdat benzine nou een maal minder weegt dan lood.
Voor een dag varen heb je al gauw een vier of vijf flinke accu's nodig. Daar staat tegenover dat een klein benzine motortje, zoals een Honda 2.2, minder verbruikt dan een liter per uur. Met een klein tankje van 10 liter ofg zo kun je dus een hele dag varen.
Als je alleen maar op en neer vaart tussen je jacht en de wal is een elektomotor zeker een optie omdat je voor die paar minuutjes varen maar een klein accuutje nodig hebt van een paar kilo (formaat motorfiertsaccu). Het totale pakket weegt dan minder dan een benzine BBM. Er is dus ergens een break-evenpoint waarna de benzine BBM beter uit de bus komt. Ook prijstechnies is er zo'n break even point.
Ik heb dat allemaal ooit berekend maar je zult dat helaas zelf opnieuw moeten doen. De prijzen zijn inmiddels behoorlijk veranderd en accu's zijn de laatste jaren ook sterk verbetert wat betreft energie per kilo.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?