Het is diep triest, als tegenwoordig zelfs de vallen op je schip niet meer veilig zijn…
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waar dat gebeurt is.
Maar hoe op te lossen. Je zegt, dat de vallen niet door de mast gaan. Komt niet vaak voor bij een 12m mast.
Dat maakt 't wel gemakkelijker. Je ziet de blokken dus bovenaan zitten. dan moet je daar wel iets doorheen kunnen prikken.
Ik zou beginnen met een ladder tegen de mast. Een ladder die jij of je buurman al hebt om je huis te schilderen. Daarmee ben je een meter of 7 hoog.
Dan zou ik een lengte pijp kopen (bv 15mm koperen gasleiding)en naar boven nemen. Die zijn 5 a 6 m lang.
Verder een stag van een meter of 12.
De pijp breng je naar de opening van het valblok. Dan de stag door de pijp en net zo lang steken, tot die door er doorgaat, draad doorvoeren tot je beide einden hebt.
Daar een dun draadje aanvastmaken en daarna daar een echte val, waarmee je op de gewone manier de andere vallen weer kan inscheren.
Om die pijp op de goede plaats te houden zal je er wel een beugel -te maken van sterk ijzerdraad- omheen moeten doen. En misschien het gewicht door een touwtje compenseren. En je zult nog wel wat andere dingen moeten uit-experimenteren.
Als het niet lukt, kan je mogelijk wel , met die pijp, een stevige haak ergens aan 't topbeslag hangen. En aan die haak zit dan weer een touw…of een blokje met daarover een touw…
Een kraan huren kan altijd nog.
Succes
MoR