de mast in zonder vallen (letterlijk en figuurlijk)

• erik winterswijk

Vandaag zien wij bij aankomst dat er iets niet klopt bij onze boot. Wat blijkt,

al het touwwerk is gestolen. grootzeil fok genacker vallen, allemaal weg. en dat terwijl we ze net vernieuwd hadden. Enorm balen dus.

Nieuwe vallen zijn gelukkig zo geregel, maar hoe krijgen we ze er nu in.

Situatie:

12 meter hoge mast.

dubbele voorstag top getuigt. vallen lopen niet door de mast.

Boot staat stabiel op een bock. Geen kraan aanwezig.

Heeft iemand een idee hoe ik zonder vallen toch naar boven kom op een veilige manier. dus zonder vallen de vallen erin zullen we maar zeggen.

Hopelijk heeft iemand een idee.

groeten

erik

• Hielke

Dat is toch wel super-klote!

Komt er toch een kraan bij kijken voor het tewaterlaten? Misschien moet je naar een haven varen waar toch een (tuig?)kraan staat, de mast in klimmen is sowieso een rot-klus en zonder val als hulp en beveiliging zou ik het NIET doen.

Sterkte! Hielke

• Bart

wat een ***** streek zeg, BAH!

Ik vrees dat er niet anders op zit dan de mast te strijken en dan met een veer de vallen er door heen te trekken. Troost je de **** kl**tzak heeft waarschijnlijk het zelfde probleem.

Succes er mee.

• erik winterswijk

ja ik was er al bang voor. Ik had nog even hoop dat ik met een trukje via een van de stagen naar boven had gekunt. beetje zoals bergbeklimmers welligt met een soort zekering.

Zonder zekering waag ik me inderdaad niet aan de klim.

valloze erik

• Cor

Dan heb je een behoorlijk probleem, veroorzaakt door mensen die zich watersporter noemen, werkelijk misselijk.

Zo zijn mijn O ringen uit de mannetjes eens gejat van de zeerailing bij de preekstoel. Ik moet er niet aan denken wat er toen had kunnen gebeuren. Gelukkig zag mijn zoon het.

Ik weet niet hoe goed je verzekerd bent, neem eens contact met je verzekering op. Wellicht dekken hun de kosten incl. van een hoogwerker huur.

Cor

• Joost B.

Je kunt een soort van lasso (een einde van een lang stuk touw of val met een lus en daar het andere uiteinde doorheen) buiten de hele boot om kunnen leggen, en dan via de stagen langzaam aantrekken, zodanig dat je hem vanaf de grond steeds verder omhoog straktrekt. De lus van de steeds kleiner wordende strop komt door het aantrekken steeds hoger te zitten. Met een beetje geluk zou je dan vlakbij de top van de mast uit kunnen komen.

Een probleem is de zalingen, hoe daar langs te geraken. Misschien zou je aan de zijkanten van die strop nog een trouw of val kunnen bevestigen waarmee je hem ter hoogte van de zalingen naar buiten trekt, zodat de strop over de zaling heen springt.

Je moet later misschien nog een keer de mast in om hem weg te halen, maar je hebt zo in elk geval één klimtouw omhoog. Dan heb je nog van die stijgijzers in de handel waarmee je langs een touw omhoog kunt klimmen, voor het geval je niet meer die leeftijd hebt dat je in 2 tellen bovenin zou zitten.

Misschien is het het proberen waard? Veel geluk.

• bon

Je zou met je boot naar een hoge brug kunnen varen die ongeveer net zo hoog is als je mast. Leg je boot tegen die brug aan en dan kan je vanaf die brug bij je masttop.

• Matthijs

- Hoge brug opzoeken en daar langs gaan liggen?

• richard

Die bruggen zijn er, in Friesland bijvoorbeeld de A6 in het Tjeukemeer of de A7 bij Langweerder Wielen.

Het zijn wel bruggen in de autosnelwegen, eigenlijk mag je daar niet lopen, maar er is vast een pad tussen de vangrail en brugleuning.

• M.

Oei wat een k*t streek zeg. Mijn man had ooit een val verkeerd om doorgehaald waardoor hij helemaal niet liep. Kwamen we achter toen de mast weer rechtop stond. Wij konden dus ook niet omhoog. Uiteindelijk met een paar sterke mannen zonder kraan de mast(ook een meter of 12) gestreken, vallen goed gedaan en mast weer omhoog. Ik moet zeggen dat ik wel zweethandjes had toen ze er mee bezig waren maar het is goed gegaan.

M.