koelkast

• kptnPlp

Een probleem met een standaard huishoud koelkasten is dat de meesten niet tegen helling kunnen. Overtuig je er van dat de koelkast die je op het oog hebt geschikt is voor gebruik op een rollend en stampend schip. Dat is namelijk waar de watersport en de meeste camping koelkasten anders zijn dan huishoudkoelkasten. Overigens geldt dit alleen voor compressor koelkasten. Koelingen op basis van Peltier elementen kun je, bij wijze van spreken, op zijn kop nog gebruiken.

• Erik S

ehhh.

leef en zeil al jaren zoner koelkast…..

OK koel wijntje is wel lekker, de fles in een natte sok een uurtje laten hangen in de wind, of in begin van seizoen aan touwjte een tijdje overboord, of op zee gewoon in de puts.

maar zonder is een optie en zeker goedkoper

Erik

www.sijambo.com/zeilen

• Kaptein iglo

Plop (geluid van mijn biertje van 6 graden C dat geopend wordt),

Zoals je in de voorgaande reacties heb kunnen lezen gaat de vraag over een koelkast met compressor en niet over zo`n Kijkshop of benzienepompkoeler met peltier element van €. 49,=. Die dingen werken nauwelijks en koelen maximaal 10 graden celcius t.o.v. de omgevings tempatuur en zijn om die reden verboden aan boord van snelle zeewaardige zeilschepen. En als je het niet doorverteld zal ik je de reden verklappen: want bij om 30 graden C een biertje van 20 graden C te drinken gaan we net zo slap lullen als jij met je Google-wijsheden. Groet K.I.

• kptnPlp

Dat jij bij het woord Peltier element aan een Aldi koeltas denk zegt iets over je….. Mag ik je er op wijzen dat er o.a. vloeibare stikstof wordt gemaakt met behulp van het Thomson effect, ofwel met een soort Peltier elementen. Een Peltier element verplaatst energie (warmte zo je wilt) en als je dat maar lang genoeg doet en de zaak goed isoleert kun je iets zo koud maken als je maar wil (hoewel, er zijn fysiesche limieten). In een ding heb je gelijk. Die elementen die je in een Aldi tas vind zijn niet de beste en die tassen zijn niet echt goed geisoleerd. Einde natuurkunde les.

• marksvrijheid

precies, luxepraatjes zijn het… en dan komt het commentaar: ja maar na een dagje zeilen is eenkoud biertje natuurlijk wel lekker ;)

flauwekul natuurlijk, het is maar wat je wilt , groeten

• Kaptein iglo

OK, bedankt voor de les. Groet K.I.

• marinus

Ik heb zelf een 220V barkoelkast in mijn boot staan. Als ik van huis kom vul ik het vriesvakje met 3 accu's uit mijn diepvries. De koelkast blijft dan gegarandeert de hele dag koel. s'avond en s'nachts zet ik de koelkast op walstroom en dan zijn de accu's s'morgens weer koud genoeg voor een hele dag koelen tijdens het varen.

Werkt perfect!!