koelkast

  • willem

    Een 230 volt koelkast is goedkoop en zeer goed geisoleerd, met een omvormer 12>230 volt moet dat toch lukken ? Ik heb ergens gelezen dat het stroom verbruik

    incl. omvormer per 24 uur gelijk is aan een ,,dure,, 12 volt kast. ( omdat die 230 kast zo goed geisoleerd is) Wat is jullie mening/ervaring ?

    Willem P.

  • Evert Jan

    Òp het moment dat je een goede 230 volt koelkast hebt en een echte sinus omvormer dan ben je volgens mij echt goedkoper uit uiteindelijk. Blokomvormers zorgen voor het veel eerder sneuvelen van de moderne koelkast. Ook zorgen deze voor een hoger stroomverbruik doordat de motor kan blijven hangen.

    Evert Jan

  • Kaptein iglo

    In mijn beleving is een 12 V koelunit veel gunstiger in stroomverbruik. Een omvormer kost altijd extra energie. Verder kun je een koelunit van 12 V uitrusten met een (Intelligente) koudeaccu waardoor je de luxe kunt hebben om tijdelijk toch te koelen en dan geen energie te gebruiken, hetgeen met zeilen wel gunstig is. Deze apparatien kunnen wanneer er voldoende energie aan boord is en de netspanning hoog, zoals bv tijdens het motoren of walspanning) deze koudeaccu weer bijladen. Ik heb deze uitrusting op 220V apparaten nog niet gezien. Groet K.I.

  • Cor

    De koelkast heeft een hoge aanloopstoom en dat betekent een flinke omvormer. Je ben je dan veel duurder uit. Daar bij komt dat een gewone koelkast recht dient te staan. Maar als je de ruimte voor een grote koelkast hebt , weinig scheef gaat en beschikt over zware omvormer, wat let je.

    Cor

    “Van wat beweerd wordt in de watersport, is 80% waar, 10% is een eigen interpretatie en 10% is naast de waarheid.”

  • Sindbad

    Ik heb zo'n koelkastje met koude-accu; vraag me wel af nu hoe dat werkt, want ik zou willen dat-ie liefst eerst de koude-accu gebruikt, en dan pas de lichtnet-accu.

    Anders trekt-ie die toch nog eerst leeg, voordat-ie aan de koude-accu begint.

    En andersom: als je het koelkastje uitzet, gebruikt hij de koude-accu. Maar als je vervolgens de accu aansluit, gaat-ie toch de koude-accu opladen op een moment dat je dat niet wil (dat wil je pas als je aan de walstroom ligt toch). Dus: wat is nu dan het voordeel van een koude-accu? Of mis ik iets?

    Pieter

  • willem

    100 watt - 12 volt 8,3 amp.

    100 watt - 230 volt 0,43 amp.

    ??????

    Willem P

  • kptnPlp

    Een koude accu is gewoon een vat met water of anti-vries. Door het water (anti-vries) af te koelen sla je als het ware de koude op. De hoeveelheid water (anti-vries) bepaald hoe lang je zonder stroom kunt. Het is hetzelfde als die koelelementen voor een koeltas die je voor gebruik in de diepvries moet leggen. In princiepe zou je zo iets zelf kunnen maken van een plastic (water) container.

    Of doel je op het statiese koelelement dat vaak in zulke kasten wordt toegepast? Google dan maar eens op: “Peltier element”.

    NB: Zuiver natuurkundig sla je koude niet op, je ontrekt warmte aan de koude accu…..

  • Evert Jan

    Mijn ervaring met zowel 24 volt koelkasten als 230 volt koelkasten is dat de laatste vele malen beter zijn geisoleerd. Wij hebben een tijd een 24 volt ding aan boord gehad met zo een zogenaamde koude accu. Telkens weer was de inhoud in het apparaat warm en bedorven. De 230 volt koelkast die we toen hebben gekocht stond overdag ook uit omdat die dingen een hekel hebben aan de blokomvormer die we op dat schip hadden. We hebben toen nooit meer opgewarmd eten gehad. De 230 volt koelkast hield de koelte de hele dag met gemak vast.

    Voor het prijsverschil tussen een camping ding en een echte koelkast kan je ondertussen ook best een aardige omvormer kopen.

    Evert Jan

  • Kaptein iglo

    In een koudeaccu zit geen water of antivries, laat je niets wijsmaken. Het is slechts een buffer van koelmiddel (bv Freon) in vloeibare toestand welke bij koudevraag het vloeibare koelmiddel naar de verdamper laat stromen om daar warmet aan de omgeving te onttrekken. Het ligt helemaal aan je zelf hoe goed of slecht de koude in de koel(kast of box) wordt vastgehouden. Er zijn prima standaar isolatieplaten te koop met een hele goede isolatieweestand. Wanneer je daar een mooie koelbox van maakt werkt het echt perfect. Zet je de verdamper in een standaard koelbox zoals deze in vele kombuizen van zeiljachten is ingebouwd, is het maar net de vraag hoe goed deze standaard koelbox van de werf af is geisoleerd en de deur of deksel afsluit. Groet K.I.

  • kptnPlp

    Een verdamper met compressor is wat anders als een koude accu met Peltier element. Google nou eerst eens een beetje voor je er weer zo maar wat uitflapt.